h1

Utsikt från gågatan (2)

maj 13, 2013

Detta är del 2 i spaltens repriserade krönikor från Malmö-Tidningen.

Bilar i mitt liv

Om det finns nåt som får oss gamla herrar tårögda så är det när vi börjar minnas vår ungdoms bilar. Förmodligen är detta orsaken till att många herrar i mogen ålder skaffar sig veteranbilar. När de sätter sig i en gammal Studebaker från 1957 förflyttas de som genom ett trollslag till sin ungdom. Plötsligt har de åter brylkräm i håret och har fått tillbaka sin gamla goda potens.
I mitt fall är jag dock inte helt säker på att tårarna i mina ögon enbart är lyckotårar. De kan också ha orsakats av plågsamma minnen. Min första bil var nämligen en liten lynnig sak som inte alltid var så lätt att ha att göra med. Den hette Fiat 500, men kallades i folkmun Topolino, vilket är italienska för Musse Pigg. Det ansågs att bilen liknade den bil som MP kör omkring med på seriesidorna.
Om det nu verkligen var folkmunnen som hade döpt den till Topolino. Jag misstänker starkt att det var var Fiats reklamavdelning som varit framme.
Topolinon var en liten trevlig bil, men mitt ex led av en kronisk sjukdom i fördelardosan. Jag vet inte om det var medfött eller om det var en åkomma den lille stackaren ådragit sig i det för honom ovanligt kyliga nordiska klimatet.
Sjukdomen yttrade sig så att det uppstod fukt i dosan. Topolinon hostade till med jämna mellanrum, suckade och stannade. Man fick då gå ut och skruva av locket till fördelardosan och medelst en torr linnetrasa torka av densamma invändigt. Sedan gick Topolino ett tag, men efter några kilometer var det dags för trasan igen.
I längden tröttnade jag på Musse Pigg och böt den mot en Lambretta. Den är döpt efter den norditalienska floden Lambro, visste ni det? Jag undrar förresten om det finns fördelardosor idag. Skulle knappt tro det.

fiat o mercedes

Dagens fotografi visar två stolta bilägare som poserar framför sina respektive fordon. 1957 äntrade jag och min kompis Åke min Topolino och satte kurs söderut. Vi hade bilen full av tält och vår tanke var att nå Italien. Någonstans i det södra Tyskland hade vi stämt träff med Åkes föräldrar som också var ute och luftade sitt fordon. Herr Öberg med sin Mercedes 300 har förstås större anledning än jag att yvas. Jag tror dock att han i ett avseende avundas min Fiat 500, som var utrustad med sufflett. Det var inte hans Merca.

Topolinon hade fullt sjå att ta sig över Alperna. Var tredje kilometer började kylaren koka och vi var tvungna att stanna och låta vattnet svalna. Men över kom vi. En natt slog vi upp vårt tält högt uppe i bergen, omgivna av råmande kossor. Det var rena Sound of Music. Eftersom vi slagit ner våra bopålar i en kraftig sluttning hade vi benen utanför tältet när vi vaknade. Kossorna betraktade oss, skällde med sina skällor och skakade sorgset på sina kohuvuden.
Åke och jag nådde aldrig Italien, men det var på gränsen, bokstavligt talat. Lugano i det södra Schweiz var vårt sista mål innan vi åter ställde kosan norrut, trötta på besvärliga tältresningar och Topolinons eviga kokande.

Efter Topolinon följde en Hundkoja, en Renault, en Datsun, en folkbubbla och slutligen en BMW. Den senare rattade jag tills jag av handikappskäl tvingades byta till en eldriven rullstol med 9,4 km/tim som topphastighet. Den går under den käcka beteckningen elskoter, men en rullstol är det lik förbannat.

4 kommentarer

  1. Glömde inte ”spalten” den lille röe Nissan
    jag vill minnas att den var före BMVn


    • Nissan hette Datsun på den tiden, om jag inte minns fel.


  2. Man bytte namn till Nissan i Sverige 1983.


  3. Apropå Topolino så körde under mina realskoleår 1957-63 några pappaförstärkta abiturienter en läcker ljusröd italiensk 16-års vespa vid namn Poplino. Oj, vad hela övriga packet avundades dessa få från särskilt besuttna våningar. Voro fordonen möjligen besläktade?



Kommentera

