h1

Eurovisionsschlagerfestivalcontesttävlingen

maj 6, 2013

Nu är det snart Eurovision Song Contest (ESC) i Malmö. Det gläder ett gammalt kontrollfreak som spalten att det nu har bestämts att evenemanget ska heta så och inget annat. Tidigare har det haft de mest skiftande namn: schlagerfestivalen, schlagertävlingen, melodifestivalen och allt vad det kan ha varit.
Nu är det Eurovision Song Contest som gäller, även om jag tror att folk i allmänhet fortfarande kommer att säga att de ska titta på schlagerfestivalen i tv. Vilket ju faktiskt är mer korrekt eftersom det knappast handlar om en tävling mellan melodrutter utan mellan artister som är bäst på att apa sig

I spaltens ungdom, när jag tjänte som nöjesreporter på Expressen, skickades jag en gång till eurovisonsschlagerfestivaltävlingen i Luxemburg. Det var idylliska tillställningar på den tiden, jag hade inte ens nån fotograf vid min sida och jag tror att min rapport fick plats på en halvsida. När tävlingen var över gick man till sitt hotellrum och skrev en artikel om evenemanget på sin skrivmaskin, ett redskap som inte längre existerar, varefter man gick till baren och tog ett järn eller fem med Åke Melin som vickade för sin bror Bengt.

I Luxemburg tävlade Sverige med en svängig jazzvals som hette Nygammal Vals av Bengt-Arne Wallin till en text om en hip svinaherde av den nog så mångförslagne Björn Lindroth. Songen framfördes av Svante Thuresson och Lill Lindfors. En annan gång var jag i London där Claes-Göran  Hederström tävlade med Det börjar verka kärlek, banne mej! av min expressenkollega och polare Peter Himmelstrand. Den exekverades på svenska vilket jag tycker var bra. Alla länders bidrag borde framföras på respektive lands tungomål.

Nu för tiden har jag inget intresse av schlagerfestivaltävlingen, men ämnar pliktskyldigast titta på den i tv i år erftersom den äger rum på Percy Nilssons Arena i Malmö. Som vanligt kommer jag att somna vid tredje songen och vakna till när det är över.

NY hederström mel-fest london apr 68 foto lars nyberg

Hederström, spalten och några duvor i London. (Foto: Lars Nyberg, Expressen)

FOTNOT 1   Nygammal vals kom tvåa i Luxemburg 1966, Det börjar verka kärlek kom femma i London 1968.

FOTNOT 2   Många tror att schlager heter schlagers i pluralis vilket det inte gör eftersom det är ett tyskt ord. Det heter sålunda Ein Schlager, Zwei Schlager. Kan vara bra att veta om man vill slå sina obildade och stöddiga vänner på fingrarna och världen med häpnad.

Kommentera

