h1

Den osmarte femteklassaren

maj 4, 2013

I kväll ämnar jag som vanligt slå mig ner framför min platta tv och titta på mitt  favoritprogram Smartare än en femteklassare. Understundom undrar jag hur jag skulle klarat mig i frågesporten, om jag är lika smart som en femteklassare. Troligen inte, jag skulle åka ut på nåt foderblad eller var hypofysen sitter eller nåt annat förbryllande.

Rent tekniskt sett har spalten aldrig gått i femte klass. Efter fjärde klass lämnade jag Österportskolan bakom mig och kom in på läroverk. Så min femte klass borde egentligen kallas första klass.

Det var inte någon lysande bildningsbana jag anträdde. På Realskolan i Malmö hade jag underkänt i nästan alla ämnen. Jag gick om första klass och flyttades till andra klass, men när jag inte klarade den heller sparkades jag  obarmhjärtligt ut i kylan. Ord och inga visor härskade på den tiden.

Så återstår då frågan om jag är smartare än en femteklassare. Det är jag förmodligen inte. Och ännu mindre smart var jag när jag själv var en.

????????????????

Osmartast i klassen. Spalten är den dumme blondinen längst till vänster.

 

5 kommentarer

  1. För en gångs skull har Spalten, men framförallt SvT, gått bort sig i svenska språket. Smarthet har inget med skolkunskaper att göra (även om ”rätt” rubricering säljer bättre).
    Annars är Raalskolebilden* från ≈1946 betagande. Dess klassiska entréarrangemang rör varje petriark till starka känslor och retrospektiv vördnad.
    *Raalskolan = Realskolan = St Petri läroverk.


    • Får man spörja vem klassföreståndaren var? Samt om den svartdraperade drasuten i övre radens mitt var två meter vorden?


      • Programmet heter Smartare än…, jag har inga möjligheter att gå in och rätta SVT:s språkbruk. Klassföre hette Borgström och saknade ett öra, vilket föranledde de elaka eleverna att kalla honom Ettöringen.


  2. En smart person är ofta en som snabbt kan förstå ett problem och som ganska omgående kan presentera en lösning, som är lätt att föstå och som kräver minimalt med resurser att genomföra. För att övergå till Spaltens skolbetyg, så vet jag vem som hade vunnit om 100 av de akademiker, som jag arbetat med, hade tävlat med Spalten i skrivandets konst avsende bl a struktur, tydlighet och inte minst grammatisk korrekthet.


    • Thank you, sir.



Kommentera

