h1

Den klåfingrige

maj 2, 2013

Nu har han varit framme igen, den klåfingrige. Han visar sitt fula tryne i alla sammanhang, nu senast har han gett sig på en av spaltens allra heligaste kor, studentsångarnas konsert på universitetstrappan i Lund den första maj.

Av denna konsert kräver jag en enda sak: att den ska vara likadan år från år, det ska vara samma sånger och det ska stå någon tös och prata om att magnolian har börjat blomma, om den nu har det. Har den inte det vill jag att tösen talar om det för mig och försöker förklara varför.

I år saknades flera sånger, bland annat den underskönt vackra Till skogs en liten fågel flög av Lindblad och Atterbom, den med textraden – – -men jag är hos dig innan kort. Inte inom alltså, utan innan. Jag har blivit lika fascinerad varje år över denna ålderdomliga formulering. Och så släppet! Under sången släpper en av studentsångarna en heliumballong, som då stiger mot himlen som en annan fågel. Detta skämt uppfanns av någon humoristisk sångare under förra seklet, eller kanske till och med det förrförra, och är lika verkningsfullt än i dag.

I år fick jag inte se den lilla ballongen flyga till skogs, vilket gör mig synnerligt irriterad, för att inte säga rent rasande.

Nu får jag vänta till nästa år och hoppas på att den klåfingrige återinfogar fågelsången i programmet.

Så här kan vi ju inte ha det!ballong_133772655

 

2 kommentarer

  1. Såg Spalten månne sångarna i Landskrona som uppträdde när Sydnytt på Valborg tydligen hade produktionsproblem?. Sjunga kunde de nog, men dirigenten – dirigenten! Han stod klädd i jeans, och på hans bakdel hängde ohängda hängslen. Det är mycket man får tåla nu för tiden.
    Vänligen, Björn Kumm


  2. Jag blev en sur gubbe jag också. Det är väl självaf-n att dom inte kan låta bli att fingra på allt gammalt fint inarbetat.



Kommentera

