h1

My cup of tea

mars 2, 2013

Te har aldrig varit spaltens cup of tea. Te har varit något som man drack när man hade ont i magen och inte klarade av kaffe. Det kunde även blandas med honung och därmed bli ett medel mot förkylning. Te har därmed i mitt sinne förknippats med sjukdom. Men på senaste tiden har jag märkt att jag allt oftare, framför allt när andan faller på, tager mig en kopp te-

Jag använder mig då av ett te med indisk kryddning. Jag nyttjar påsar,  vilket jag egentligen inte borde göra eftersom jag en gång besökt en teplantage i Sri Lanka (före detta Ceylon, själva sinnebilden för te) och iakttog hur en herre medelst en kvast sopade ihop det som fallit på golvet. På min fråga svarade guiden att det är detta  ihopsopade te som går till påsarna, jag vet inte om han skojade.

Att dricka påste är något av en hädelse för sanna tevänner och att dessutom slå en skvätt mjölk i brygden får samma vänner att rysa av obehag, men så gör jag.

Man är väl i trotsåldern, kan tänka.

FOTNOT    Trotsåldern inträffar i människans liv när hon är cirka tre år och övergår nästan omärkligt i puberteten. I spaltens fall kommer trotsåldern aldrig att gå över, jag tänker ta den med mig till minneslunden.

2596457037

 

5 kommentarer

  1. Te är bra om man är förkyld, en tesked honung
    en skiva citron och konjak efter behag……….om det
    inte gör någon nytta, så kan det kanske bli lite
    roligare att vara förkyld………..gammalt beprövat recept.


    • Teknekt gör alltid nytta. Om inte på hälsan, så på den plågades överlevnadslust.


  2. Te omges ju av lite ritualer och inmundigas lite andäktigt i japanska tehus eller engelska tesalonger under stillsam konversation. Kaffe däremot har en mer uppiggande inverkan än te och leder till ett mer animerat tankeutbyte exempelvis under ett kafferep. Dessutom kan för stora mängder kaffe rentutav vara skadliga och medföra så kallad kaffeskälva. Kanske bäst ändå att under stillsam kontemplation inleda dagen. med en kopp te 🙂


  3. Idag ägde svensk skidsports största klassiska bragd rum. Otippade Johan Olsson vann överlägset statusdistansen 5 mil på grenens genom tiderna vackraste sätt. Lämnade världseliten och Norge efter blott 1 mil och klarade därefter ensam rätt och varaktig farthållning. Det har ingen i världen klarat förut. Givet Bragdguld 2013!!!


    • PS. Förlåt, denna kommentar skulle legat under föregående inlägg ”Hasaloppet”. DS.



Kommentera

