h1

Mitt nya jobb

mars 1, 2013

Jobbet som påve har plötsligt blivit ledigt och spalten funderar allvarligt på att söka det.

Det verkar vara ett mysigt jobb. Trevlig arbetsmiljö och färglada och fantasifulla arbetskläder. Och så får man bo i Rom, nästan i alla fall. Jag talar inte italienska, men det är nog inte så viktigt. Det räcker med att stå där på balkongen och mumla lite och vifta med händerna.
Blir det problem kan jag ju alltid anmäla mig till en kurs i IFI, italienska för invandrare.

Åldern har jag inne och skulle det bli tvist om påvens skägg så kan jag erbjuda ett snyggt och välansat sådant.

Åkenius I, tja varför inte? Akenius får det väl förstås bli.

Det är bara ett par hakar: jag är protestant. Och ateist.

Äh, jag skickar mitt CV så får vi se.

7 kommentarer

  1. Tycker Catonius I skulle vara perfekt.


  2. När jag i min ungdom i slutet av 40-talet cyklade från Vikingaplan 1, längs Sveagatan, till Limhamns badhus, passererade jag i höjd med Högerudsgatan en köttaffär på vänster hand som hade en rejält stor skylt ovanför skyltfönstret, där det stod HÄSTKÖTT.
    Den kanske även spalten såg i sin ungdom.


    • Löffe och jag cyklade aldrig Sveagatan, vi tog Limhamnsvägen, därför såg jag aldrig hästköttaffären.


  3. Visst kan Joseph Ratzinger, Allemania, efterträdas av
    Papa Lennart Spaltinger, Svezia. Tyskland är ju inte heller katolskt
    utan fastmer ärkekättaren Luthers patria. Så illa är det inte för Sverige, vi hade Heliga Birgitta som jämnade vägen till Catos Rom.


  4. Jag tycker det skulle vara festligt att se dig bäras på en tron genom Petersdomen högt över de saligt hänförda massornas huvuden, medan du milt leende liksom öste välsignelser över dem genom att ”vifta” lite med händerna och ”mumla” att det går precis lika bra med selleri.


  5. För inte så många år sedan fick Spalten en fråga varför han inte hade gift sig. Denne svarade då att han tyckte det var för tidigt att binda sig. Men detta var tydligen bara ett svepskäl. Siktet var istället inriktat på påveämbetet, där ju gifta män inte är kvalificerade. Men lycka till. Blir Spalten inte vald gör konsortiet sig skyldigt till ett kardinalfel.



Kommentera

