h1

Livets adresser

januari 29, 2013

Spalten är för närvarande lite klen till hälsan och tillfrågades häromdan om jag möjligen var på bättringsvägen. Jag svarade då att jag bodde kvar på min gamla gågata.

En gång träffade jag en man som i hela sitt liv hade synnerligt passande adresser:

Han föddes på MAMMAS GATA. I sexårsåldern flytttade han till SKOLGÅNGEN och när han blev lite äldre och kaxigare flyttade han till OFÖRVÄGEN. Sen gick det lite taskigt på jobbet och alla hans kolleger snodde de bästa befattningarna. Då fick han adressen FÖRBIGÅNGEN. Han tog till flaskan och innan han visste ordet av blev adressen UTFÖRSBACKEN och sen stod det inte långt på förrän han var färdig att flytta till en liten trist etta på NERGÅNGEN.
Men mannen ryckte upp sig och gick med i Länkarna och snart mådde han så bra att han kunde flytta till BÄTTRINGSVÄGEN.
Till slut blev han dock gammal och skröplig och kommunen ordnade ett äldreboende på ÅLDERSTIGEN. En vacker dag  dog han och  fick då förstås adressen HÄDANGÅNGEN.
Eftersom han på gamla dar blivit djupt religiös bor han nu på UPPSTIGEN.

Det här är förstås inte sant, det är bara hittepå.

9 kommentarer

  1. 😀

    Jag kan faktiskt skryta med att jag adressen ”Framgången 5”, en gång i tiden. Då var det roligt att bjuda hem folk. Men det var före otroheten, skillsmässan och konkursen då förstås…

    Jag hoppas att Spalten snart åtminstone kan ta en tur på Bättringsvägen och kanske hamna på Lyckliga Gatan så småningom.


  2. I Göteborg kan man bo på Motgången.


    • Ja,
      och jag har bott på Förtroligheten


  3. God bättring, Åke. Din humoristiska ådra är i alla fall vid full vigör!


  4. Onödigt vetande för kultureliten:
    På Kulturen i Lund finns en liten tunnel på en av gångvägarna. Den kallas följaktligen för Undergången. Denna är dock inte definitiv eftersom man helt oskadd kommer ut ur densamma där man åter kan uppleva en blå eller i sämsta fall grå himmel.


  5. Intressant med namn på gator och vägar. Själv tycks jag vara bosatt i ett fågelreservat: Gökvägen, Bofinkvägen, Örnvägen, Ripvägen osv. Har dock förgäves spanat efter en ripa med dåligt lokalsinne, som uppgivet letar efter en lämplig häckningsplats på en fjällsluttning i det skånska slättlandskapet.


  6. Som slutadress för detta animerande ämne föreslås Vägs Ände.


  7. Jag känner en ljudtekniker som bor på Rundgången.


    • Men ingen vill väl bo i en trång hall med adress Stolgången?
      Särskilt inte barn med tanke på skolgången.



Kommentera

