h1

Med blåljus och syrener

januari 10, 2013

Om du, högtärade spaltbrukare, undrar vart spalten har tagit vägen, kan jag meddela att jag lever, dock knappast i vad man förr kallade högönsklig välmåga. Det är lungorna och hjärtat, dessa vanligen så pålitliga vapendragare, som har brallat ut lite.

På själva trettondagen fördes jag i ambulans med blåljus och tjutande syrener till akuten på SUS, vilket skall utläsas Skånes Universitetsjukhus, där jag undersöktes av en blond läkare som kunde varit mitt barnbarn om jag inte vore så säker på att jag inte har några barn och därmed rimligen inte kan ha några barnbarn.

Blondinen var kompetent och empatisk och efter en lättare lungröntgen kunde jag återvända till spalthemmet. Här pysslas jag nu om av mig själv och mår väl så där, om du vill veta.  Då och då dyker Bengt Ekerot i vitsminkat ansikte upp och vill spela schack med mig, men jag avfärdar honom enär jag inte behärskar detta spel. Hade han föreslagit fia kunde jag möjligen ha antagit utmaningen.

Beträffande blåljusen och  syrenerna (jag vet att det heter sirener) får jag väl göra en liten korrigering. Det var på väg till spalthemmet det blinkade och lät, vilket berodde på ett litet misstag. Information om mitt tillstånd hade inte nått ambulanspersonalen och om så är fallet gäller blåljus och sirener. På vägen till akuten färdades jag i diskret tystnad.

Spalten behövs om sanningen ska fram, som det hette om Aftonbladet när jag tjänstgjorde där en gång i tiden när seklet var gammalt.

14 kommentarer

  1. Gott att veta – still alive and kickin´. Ser fram emot fortsatta underhållande underfundigheter satta på pränt. Ja, spaltmeter efter spaltmeter:)


  2. Fortsätt avfärda Bengt Ekerot! Schack är ett djävla spel, en trist sysselsättning. Två personer sitter moltysta och stirrar som förhäxade på ett rutat bräde med några pjäser formade under inspiration från medeltiden. Så – efter vad som förefaller vara oceaner av tid – gör den ena ett drag, varpå den andra böjer sig fram över brädet, lutar huvudet i händerna och fortsätter sitt stirrande. Inte mycket till action i det. Nä, tacka vet jag Fia med knuff:


  3. Kan det bli sådana följdsjukdomar av svampinfektionen
    som spalten hade i munnen………..hoppas på snart
    tillfrisknande………vi saknar dina underfundiga inlägg…….
    det är alldeles för tidigt för Bengt Ekerot.


    • Njääe, det ena hade inte med det andra att göra. I dag har jag fått låna en inhalator av Region Skåne. Jag tror jag ska stoppa lite heroin i hålet så blir det nock roligare.


  4. ”Bra karl reder sig själv”, har jag alltid fått höra, trots att jag är kvinna!
    Nu är vi många som vill att Spalten ska krya på sig och även ta ett parti Fia med knuff, för det är ett sundhetstecken så gott som något!!
    PS! (Schiit i schack, det är för låååångsamt).


    • Fia utan knuff finns inte, då skulle det allt bli trångt på brädet. Men tack och lycka till med dina karlatag.


  5. Expressen behövs om sanningen ska komma fram, hette det väl?
    Med önskan om ett snart tillfrisknande
    Petter Eremiten


    • Fel, det var Aftonbladet, det är jag säker på.


  6. Krya på sig spalten! Lämplig dosis av Doctors Special kan skynda på tillfrisknandet!


    • One Doctors a day
      keeps the doctors away!


  7. Håll dig frisk nu! Puss!


  8. KRYA PÅ SIG ÄR DET BÄSTA MAN KAN GÖRA. HAR GJORT DET FLERA GÅNGER OCH VARIT NÖJD MED RESULTATET. EVENTUELLA ÅTERFALL FÅR BEHANDLAS MED BESTÄMDHET MEN VARLIG HAND.


  9. Hej! Jag heter Lill-pelle och jag arbetar som assistent till Sankte Per och har ansvar för garantier och reklamationer avseende människors organ med tonvikt på hjärtan. Jag vill upplysa Herr Spalten att en levande gosse i 77-årsåldern har utnyttjat sitt hjärta 2,8 miljarder gånger (antal hjärtslag) och pumpat runt drygt 2 400 kbm blod i ådrorna. Trots denna enorma arbetsbörda lämnas ändå livstids garanti på alla hjärtan hos alla levande människor. Hoppas detta besked Er kan lätta.


    • Ja han är duktig, den lille röe.



Kommentera

