h1

Svamp är icke gott

januari 2, 2013

Att ha svampar i munnen kan vara gott, enkannerligen om det handlar om smörstekta kantareller, en Karl Johan eller en tryffel.

Att ha svamp i munnen är däremot icke gott. Det som under hela julhelgen beckat igen min käft och fått den att ömma och gjort det hart när omöjligt att svälja och som jag betraktat som en halsinfektion var inte alls någon sådan, vilket doktor Barbara konstaterade efter en titt in i mitt gap. Undersökningen tog på sin höjd två sekunder.

Du har svamp i munnen, sa doktor Barbara, varpå hon satte sig neder och skrev ut ett recept på ett svampbekämpande antibiotika, en milliliter att intaga medelst pipett fyra gånger om dagen i sju dagar, om du vill veta.

Nej tacka vill jag kantareller.

3 kommentarer

  1. Kantareller är att föredra. Små barn ges wichyvatten vid svamp. Kanske funkar på äldre barn också 😉 God fortsättning!


  2. Troligen. Jag anmanadesav doktor Barbara att dricka vichyvatten, en dryck jag inte haft att göra med sen min far och hans vänner drack grogg på konjak och vichyvatten. Då kallade jag det stickevatten och jag tycker fortfarande att det sticker i munnen. Men jag lyder doktorns order.


  3. Hade du varit japan, så hade man säkert hittat på någon kulinarisk specialitet ändå.



Kommentera

