h1

A swell party…

januari 1, 2013

I går firade spalten nyårsafton tillsammans med en infekterad och totalt hopsnörd hals. Jag kunde endast med svårighet svälja och munnen värkte och sved när jag stoppade något i den. Smaksinnet var helt väck.

Jag gav upp alla tankar  på hummer och champagne, intog horisontalläge i sängen framför teven och lurade till lite efter hand. Strax före tolv vaknade jag och hörde Ringklockan med Jan Malmsjö. Jag hörde dova smällar utanför fönstret och antog att ett muntert nyårsfirande var på gång där ute.

Själv drack jag med viss svårighet ett glas vatten och gick till sömns.

Som Frank Sinatra och Bing Crosby sjunger till Cole Porters text och musik i filmen High Society:

What a swell party this is !

 

8 kommentarer

  1. Stackars spalten. God fortsättning på det nya året i alla fall. Helt nytt år, helt nytt halsont. Må 2013 års halsont bli lindrigare och försvinna för all och evig tid.


  2. Ett snabbt tillfrisknande och God fortsättning tillönskas Spalten!


  3. Bronzol rekommenderas å det varmaste. Nedsköljes lämpligen med en toddy eller två.


  4. Nyårsfirandet har varit helt tradionsenligt, läser jag i avisen.
    Många fyrverkerier och fyllerier alltså, och på sina håll också åtskilliga bilbränder. I mina hemtrakter har det dessutom brunnit både i containrar och på balkonger, så visst har det varit ett häftigt party. God fortsättning!


  5. Uj, uj, u, spalten!
    Här krävs medikameter.
    Österikarnas Vodka Snee är medicinen.
    En Lime delas i fyra delar.
    På en liten tallrik strös det ut florsocker som Limeklyftan doppas i.
    Sen intages två cl vodka och direkt bits det i Lime klyftan.
    Det får garanterat spalten till att leva upp!


    • Tyvärr är det för närvarande bara antibiotika som gäller. Men din kur verkar ju munter, frågan är bara om Systemet har Snee, fan tro´t.


  6. Grönstedts Monopole hjälper även mot halsont.


    • Som framgår av dagens inlägg var det inget vanligt halsont jag drabbats av utan svamp i käften. Sådant otyg kan inte behandlas med konjak, där är det bara antibiotika som gäller.
      Men man kan ju ta sig en konjagare ändå…



Kommentera

