h1

AIK och Djurgården

december 17, 2012

Spalten har gjort en upptäckt: det går vattentäta skott mellan användare av Windows och Mac. Sedan jag började med dator för ungefär ett decennium sen har jag haft god, för att inte säga ovärderlig, hjälp av en ung man, son av en av mina vänner. Nu har han tagit hela sin beskyddande hand ifrån mig eftersom han gått över till Mac och jag sitter kvar på min PC.

Vi lever numera i helt skilda världar. Mac och Windows förhåller sig till varandra  som judar till muslimer eller nordkoreaner till sydkoreaner eller – för att ta en något lättsinnigare liknelse – som AIK till Djurgården. Att be en mackare hjälpa en med Windows är som att be en Djurgårdare göra mål på sig själv. En mackare vill inte ta i Windows ens med en lång tång.

Detta tycker jag är förskräckligt barnsligt.

Men så ligger det faktiskt till.

 

5 kommentarer

  1. Lite bättre timing här. Vi bytte till Mac strax efter son och svärson!


  2. Det påstås att Mac-datorer är mer immuna mot virus men det vete tusan. Kör själv Windows utan problem.


    • Kriget mellan Mac och Windows handlar inte så mycket om vilken som är bäst. Det är ett religionskrig.


      • Och det handlar om att Apple, som uppfinnare av persondatorn kvantitativt kördes över av efterapningen Windows. Tillika bespottade och dödförklarade under årtionden, tills MacIntosh slutligen visat sig vassare och driftsäkrare i kvalitet, design, mjukvara och websäkerhet. Men dessvärre dubbelt så dyr.


  3. Eller som protestanter och katoliker på Nordirland…

    PC här, mest för att det finns till hands 🙂



Kommentera

