h1

Epigonen

december 15, 2012

Vintern kom ovanligt tidigt det året.

Så inleder jag min stora roman, för vilken jag en dag kommer att belönas med Nobelpriset från the hands of His Majesty at the Konserthuset. Jag är rätt nöjd så här långt, men hur ska jag fortsätta? Jag har cirka 379 sidor kvar att fylla.

Snön föll i stora flingor över polishuset i Ystad…

Upptaget.

Vi hade varit hos Gertrude Stein och det var kallt i hennes lägenhet och hon tyckte att min roman artade sig bra och vi gick alla på Les Deux Magots och drack  absint och…

Fan också… Hemingway.

Kylan och snön drabbade mig värst eftersom makterna hade bestämt sig för att förgöra mig. Och nåt guld gick det inte att framställa och kvinnorna hade bestämt sig för att hindra mig att …

Too much Ågust.

I stora matsalen hade man dukat upp det stora julbordet. Sju sorters sill, ansjovis i magnumburk, sardeller i kvartskista, kallt stekt fläsk och fågelbon. Följde så ålen, rökt, halstrad eller kokt i gelé. Och därefter fogades fat till fat, assiett till assiett som bitar i en inläggning, där ljusgröna garnityrblad, äggröra, gurkor och vita gurkor, rödbetor, sillsallat, röda ostar och ostar i stanniol bildade det granna inslaget i den mera färgtama massan av kallskuret, grisfötter, sylta på kalv och sylta på svinhuvud, korvar, köttbullar och hackbiffar med lök.

Ja jag vet, Piraten. Det verkar som om jag inte kunde hitta på nåt själv.

Jag får bestämt återkomma.

3 kommentarer

  1. Vi väntar så gärna……för som bekant…..
    Om man väntar på något gott………………………….
    GOD – JUL föresten………..


  2. Så här har ingen hittills öppnat en roman:
    Hon kom som ett yrväder en marskväll och hade ett brännvinskrus i en livrem om barmen.


  3. Man får fortfarande kopiera 15% ur en bok, va? Det är bara att hämta en bunt, riva sidor friskt och klistra ihop dem till en helt ny 😉
    För myckent skratteri kan jag rekommendera Mikael Eliassons ”Mina knäppaste sagor” som går att läsa på piratens kapitel1.se.
    Glad tredje advent önskas dig!



Kommentera

