h1

Lill-Babs och Stubben Kallin

december 12, 2012

Vad man kan drömma! I natt drömde jag om Lill-Babs, Stubben Kallin och ond bråd död.

Jag har för vana att inte berätta om mina drömmar eftersom drömmar inte har hänt i verkligheten utan bara är spöken i en hjärna som borde sova men inte gör det. Jag tycker av samma skäl inte om drömmar i litteraturen utan brukar hoppa över dem och fortsätta när drömmaren har vaknat och fått sig en kopp kaffe.

Vad min nyliga dröm handlade om ska jag inte gå in på, tillåt mig bara nämna att Lill-Babs och hennes make Stubben Kallin och derar dotter utsattes för en hemskanes mördare. Jag var utsänd av Expressen för att bevaka händelsen men låg hela tiden ett steg efter Aftonbladet, som representerades av Hans Fridlund. Han hade alla fakta, jag hade inga, det var sannerligen en riktig mardröm!

Lill-Babs har så vitt jag vet aldrig varit gift med trumslagaren Stubben Kallin, han dök förmodligen upp för att jag några dagar tidigare sett honom i Minnenas television, jag tror i alla fall att det var han, det var en repris från en kväll på Bal Palais med Thore Erlings orkester och jag tror att Stubben Kallin var trummis där.

Hans Fridlund flyttade sedermera till Expressen och spalten till Aftonbladet.

Hade han levt i dag kunde jag ha frågat honom huruvida Stubben Kallin slog på trummor i Thore Erlings orkester, men han lämnade oss 2001, Hasse alltså.

hasse fridlund

Hans Fridlund på filmfestivalen i Cannes (Foto: Spalten)

FOTNOT   Har nu av en av mina korrespondenter, herr Olin på Reymersholme, fått veta att någon Stubbe inte fanns i Thore Ehrlings orkester. Trum-petaren där hette Henry Wallin. Jag får försöka drömma om och lägga in Henry i stället för Stubben. Men lätt blir det inte.

4 kommentarer

  1. Kanske bildsköne Fridlund (med mycket Brylcreme) var(it) gift med Lill-Babs, han hade ju alla fakta? Medan Spalten, bevisligen ogift med Lill-Babs, hade inget.


  2. Stubben Kallin spelade trummor men inte 1974 hos Thore Erling på Bal Palais. Jag såg samma TVprogram och borde känt igen Stubben. En enkel koll på Google och trummis var Henry Wallin.Google hänvisar till Youtube där man kan avnjuta öppningsnumret Opus one ännu en gång.
    Hoppas jag inte framstår som en Messerschmitt i Spaltens ögon.


  3. Kan den bilden verkligen vara från filmfestivalen i Cannes?
    ………Han har ju kläder på sig…….


    • Hasse var en anständig karl som aldrig blottade brösten.



Kommentera

