h1

Till asiagurkans lov

november 23, 2012

En annan delikatess är asiagurka som var ganska ofta förekommande på det catoska matbordet. Jag har efterfrågat den i många mataffärer, men oftast har personalen ställt sig helt ovetande. De har inte ens hört ordet.

Nu har jag emellertid genom en av mina korrespondenter i Höllviken köpt två danska burkar asiagurka (asier, från Samsö) av vilka jag öppnade den ena i går och  avnjöt till en fläskschnitzel, vilket var synnerligen lyckat.

FOTNOT   Asiagurka är en vit slanggurka. Den äts normalt inlagd som syltgurka och är särskilt populär i Danmark där den är vanligt förekommande i handeln. (Källa: Wikipedia)

 

8 kommentarer

  1. Hade tänkt tipsa dig om Danmark.. Netto är ju en dansk krämarkedja, så kanke de har asier även i Sverige?


    • Ja den lär finnas på Netto, dock inte när jag frågade. Den aktuella asiern är från Toppen i Höllviken, dvs Ica.


  2. Var den verkligen som den gamla ”syltgurkan” inkokt
    med ingefära och lite andra kryddor, som jag minns den
    från min barndom……isåfall måste jag prova.


    • Det tror jag. Försök på Netto, som komentatorn här ovan rekommenderar. Det finns väl ett sånt i Ystad, kanske rentav i Simrishamn?


      • Jovisst, alldeles bakom den gamla kyrkan vid torget i Simrishamn hittar man Netto. Handlat där vid ett antal tillfällen. Som av en händelse är systembolaget inrymt i samma byggnad.


      • Vilken lycka


  3. Jag brukar åka över till Byen då och då och inhandla ett gäng asier. Jag passar också på att köpa några burkar av den underbart goda currysilden. Både asier och sild finns på Irma och fötex. Och är man väl derover vore det synd att inte ta med hem något drickbart samtidigt.


    • Thank you for the tips. Jag ska be min hjälpsamme vän, halvdansken Mikael Neumann, att krossa Öresund med sin gamla Ford och köpa mig en burk currysild eller två.



Kommentera

