h1

Leve leverkorven!

november 21, 2012

Om jag hamnade på ön Tjottahajti i Söderhavet, vilket är föga troligt, men jag kunde ju till exempel ha ärvt en jordnötsfarm av någon avlägsen onkel, skulle nog leverkorv vara det jag saknade mest: leverkorv med inlagda rödbetor.

Jag glömmer ofta leverkorv men härom dan kom jag att tänka på den. I min ungdom fanns det en oslagbar leverkorv från Heinrichs, som hade butik på Storgatan här i stan. Det var Malmös, för att inte säga Sveriges, för att inte säga världens bästa leverkorv, men den från Kävlinge är inte heller dum.

Leverkorven, med sin lite råa och brutala framtoning, gör sig bäst i samarbete med rödbetor, något annat tillbehör är för den delen otänkbart. Till denna delikatess intages gärna en lätt skånsk mjölk.

När jag komme hem på min kanske årliga semester från Tjottahajti skulle jag snarast inköpa en bit leverkorv från Kävlinge och en burk inlagda rödbetor från Felix. Efter att ha intagit denna rätt kunde jag därpå nöjt anträda återresan till de brunbenta flickorna på Tjottahajti.

4 kommentarer

  1. Och skulle vid återkomsten från ö-gruppen leverkorven ha rönt samma grymma öde som oxtunga i skivor (Skåne-Erik) resp hel kokt gristunga (lösvikt Scan, tidigare äv Anderssons) och spårlöst försvunnit, så kvarstår ett lever-ne som överlever de yttersta av tider – leverpastej och gurka.


  2. Tjottahajti brukar man ju kalla det som döljer sig
    bakom dörren med ett litet hjärta på


    • Det har jag aldrig hört, men det är också nåt man säger när man menar nåt mycket exotiskt resmål långt långt borta.


    • Måste vara en ytterst lokal variant.



Kommentera

