h1

Mmmmm

november 13, 2012

Svenskan är ett förunderligt idiom. Det är, såvitt jag vet, det enda språk där man kan tala på en inandning och det är, fortfarande så långt är mig bekant, det enda språk där man kan inleda en positiv sats med ordet nej.

Nej nu ska jag gå.

På senare tid har jag lagt märke till att programledarna i framför allt morgon-tv med ojämna mellanrum avrundar ett ämne med ett ljud som kanske kan skrivas mmm. Det går lite uppåt på slutet och låter ungefär som råmet från en mjölkstinn ko eller ett mycket svagt elefanttrumpetande, om de ärade spaltbrukarna förstår vad jag menar.

Mmm betyder ungefär Jaha, det var det det och nu går vi vidare i programmet.

Inte i något annat språkbruk finnes detta uttryckssätt. Fast jag måste ju tillstå att jag inte har varit riktigt överalltpå jorden; det är  naturligtvis möjligt att någon primitiv stam i det inre av Amazonas djungler går omkring och mmm-ar utan att jag vet om det.

 

3 kommentarer

  1. Även jag har retat mig på Mmm-andet. Speciellt är det kvinnliga medarbetare som klämmer ur sig ett förnumstigt Mmmm…


  2. Faktiskt väldigt vanligt i danskan. Varenda dansk travtränare som intervjuas på Jägersro efter en seger inleder med ”Nej, men…”


  3. Kan meddela att inga nordiska kanaler ännu förvärvat inre Amazonas TV-rättigheter.



Kommentera

