h1

Småtjuvarna

oktober 28, 2012

Jag undrar vad det är för ena konstiga människor som stjäl små fåniga grejor, såsom exempelvis spolknopparna på wc-stolarna, de där knopparna som finns på äldre wc-stolar och som man skulle dra uppåt vid spolning.

På moderna wc-stolar är dessa knoppar ersatta med ett litet smart reglage där man ska trycka på ena sidan när man har gjort det lilla och på den andra när man har gjort det stora. Detta reglage går inte att skruva loss, men det finns ju många äldre wc-stolar i bruk.

Nu senast har någon norpat en skruv som ska hålla handtaget på hissgrinden i mitt hus på plats. Vem gör sig besväret att ta med sig en skruvmejsel till hissen för att ta bort denna skruv? Och vad kan vederbörande ha för nytta av den? Och man kan ju fråga sig ju vad någon kan ha för nytta av en bortskruvad wc-knopp?

Jag kan förstå om folk stjäl koppar och andra mineraler som de kan tjäna pengar på (även om jag givetvis inte kan acceptera det) men jag förstår mig inte på småtjuvar som bara nallar på rent jävelskap. De borde ådömas dryga böter eller helst kännbara fängelsestraff.

Men innan de kryper in ska de åläggas att resa runt och återställa alla mojänger som de har skruvat bort.

4 kommentarer

  1. Du tycks glömma att människorna är samlare. Inte alla förstås, men många, väldigt många är det, och det verkar som om de kan ge sig till att samla på precis vad som helst. I ett radioprogram för några år sen hörde jag några sådana vurmare entusiastiskt berätta om sina samlingar av dockor, askfat, snusdosor, kapsyler, knappar m.m., och det är inte särskilt länge sedan jag själv var på besök hos en storsamlare av kulspetspennor. Han riktigt jäste av stolthet över sin samling och förevisade den för mig ungefär som om det rört sig om dyrbara arkeologiska fynd. Han hade säkert tusentals pennor, som han hade satt upp i hundratals rader på väggarna, och där stod jag och glodde och tyckte att de gjorde ett mycket egendomligt intryck (men det sa jag förstås inte).

    Det finns säkert de som samlar på skruvar och såna där wc-stolsknoppar också. Allt som kan vara till glädje för människor behöver inte nödvändigtvis vara till nån nytta, annat än just på det viset att det skänker glädje och livslust.


    • Ja ja, men dom ska ge fan i min hissgrind!


      • Instämmer. Det är för jävligt att dom ger sig på hissgrindsskruvar och wc-stolsknoppar. Men dom förstår kanske inte hur oundgängliga såna småprylar kan vara för att folks vardagsliv ska fungera? Eller också förstår dom det kanske alltför väl.


  2. Kan det vara så att en kroppsbyggare tagit i lite för hårt så att knoppen helt enkelt gått sönder? Vederbörande har kanske också tagit i för mycket för att få fram snoppen? I så fall får han kanske använda damtoaletter i fortsättningen. Ja visst gör det ont när knoppar (snoppar?) brister, som Karin Boye uttryckte det på sin tid.



Kommentera

