h1

Mina lärare (4)

oktober 25, 2012

                         EDITH HANSSON

Tungt trampade fröken Edith Hansson sin suckande orgel och vi förstaklickare sjöngo unisont Din klara sol går åter upp. Därefter knäppte vi våra små händer och fröken Hansson bad Jesus att han skulle vända sitt ansikte till oss, vilket han förstås gjorde. Med dessa bestyr avklarade kunde vi knäppa upp våra händer och börja dagens id.

Edith Hansson var en liten rundnätt dam, som jag har mycket att tacka för. Det var hon som lärde mig läsa och skriva och att inte blanda ihop äpplen och päron i den grundläggande matematiken.

Bilden härunder är från 1941 och platsen är Linnéskolan i Limhamn där jag tillbringade mina första små år. Spalten sitter längst fram till vänster och delar bänk med Gunnel. Händerna håller jag sedesamt på bänklocket.
Längst till höger sitter blondinen Birgitta, som jag älskade. Nedanför fröken Hansson, med en jättelik rosett i håret, sitter blondinen Maj-Gun, som älskade mig.
Så där har det fortsatt hela livet.

En dag ringde Edith Hansson min moder och meddelade att hon tyckt sig märka att lille Åke levde i sin egen värld. Mor tog ingen notis om saken, men jag tror att fröken hade rätt. Mer och mer har jag kommit till insikt att jag faktiskt levde i min egen värld.
Det vore dock felaktigt att därav dra slutsatsen att jag var ett olyckligt barn. Jag tyckte om min egen värld. I denna kunde jag exempelvis redan i förskoleåldern framföra tung motorcykel i avsevärda hastigheter. I den andra världen kunde jag nätt och jämt cykla.

3 kommentarer

  1. Att leva i sin egen värld är ju ofta ett uttryck för ett rikt fantasiliv. Sen kan förstås alla spridda tankar medföra att man uppfattas som lite disträ. Men det är klart många stora tänkare är ju haft en benägenhet att trassla till det, alltså uppvisat svårigheter att handskas med de praktiska ting som i betraktarens ögon oförhappandes dyker upp i vardagen, Men med lite självdistans går det ju alltid att klara av omgivningens små pikar och ofta rätt godmodiga kommentarer när man hamnar i bryderier. . .


    • Fånigt nog är jag både världsfrånvänd och praktisk. Men tack för de kloka orden.


  2. Så kloka ord har jag aldrig hört om min värld som nog också varit och fortsatt är väldigt egen. Jag tror jag är väldigt nöjd med den världen.



Kommentera

