h1

Prisprat

oktober 11, 2012

Kreti och Pleti möttes i korsningen Spångatan och Norra Vallgatan. Någon sådan korsning finnes icke, men det spelar mindre roll för det gör inte Kreti och Pleti heller.

Nå? sa Kreti. Vad tycker du?
Jodå, i dag är det fint, i går regnade det ju så utå helvitta.
Om Nobelpriset förstås.
Jaså det? Jag tycker det går alldeles för sällan till en ensamstående mamma med jobb inom vården. En sån skulle behöva pengarna, inte nån jävla kinesajävel.
Vet du hur Svenska Akademiens motivering låter?
Ja.
Som med hallucinatorisk realism förenar…
… saga, historia och samtid. Jag sa ju att jag visste det, då behöver du fan inte stå här och gala.
Och vad tycker du?
Jag tycker det låter som en beskrivning av Jan Guillous böcker om Arn.
Moh Yan håller en helt annan klass.
Jag tycker priset kunde gå till en skånsk författare nån gång. William Faulkner tissempel. Eller Ernst Hemingway.
Dom är väl inte skåningar?
Nä, men ändå.
Dessutom har dom redan fått Nobelpriset.
Dom kunde väl få det en gång till.

Kreti skakade på huvudet över denna skriande litterära arrogans och obildning och gick grymtande från mötet.

 

Kommentera

