h1

Lilla Eva

september 16, 2012

I torsdags bevistade jag genrepet på musikalen Evita på Malmö Opera.

Ett genrep är som en premiär fast utan blommor efteråt. Man behöver inte bära smoking utan kan besöka teatern i sina vanliga gångkläder. Efteråt pimplar man inte champagne utan går hem och tar sig en ostmacka och en pilsner.

Föreställningen var lysande, magisk, och blev med rätta mycket väl mottagen i pressen. Och Charlotte Perrelli var, som väntat, strålande!

Evita handlar om flickan från enkla förhållanden som blir presidenthustru och sedermera en älskad, nej avgudad, kvinna i Argentina. Evita, lilla Eva, dog i cancer i en ålder av 33 år och förvandlades därmed till ett helgon.

Ska man vara krass är det ju en rätt förfärlig historia man får ta del av. Den handlar om en tjej som tar sig fram sängvägen och till slut lyckas lägga en blivande fascistisk militärdiktator för sin fötter och hjälpa honom i hans karriär.
Juan Peron blev sedermera, om jag har läst rätt i min historiebok, älskad av arbetarklassen, men det blev ju även Hitler och Mussolini.

Inte särskilt uppbyggligt, men man förstår att Andrew Lloyd Webber, med sitt sinne för svulstigheter, lockades av den romantiska storyn. Och det blev ju bra.

FOTNOT   För att få ordning på historieskrivningen har jag fått hjälp av min före detta kollega från Aftonbladet, utrikeskorrespondenten Björn Kumm. Jag hoppas jag har fattat honom rätt.

One comment

  1. Isabel Peron, en av unga Evitas hustruefterträdare och världens första kvinnliga president, följdes 1976 av ännu en fascistknekt, generalissimo Jorge Videla. Han överträffade grannknekten Pinochet i bestialitet och räknas som flygavrättningarnas fader.
    Videla höll Stalinklass, men var inte folkkär som Hitler, Il Duce och
    Juan Peron. I juli 2012 dömdes han slutligen till 50 års fängelse i en ålder av 87 år.



Kommentera

