h1

Civiliserat

augusti 14, 2012

I går kom jag på mig själv med att gå och tralla på en gammal slagdänga från femtiotalet, Civilization.

Den handlar om en afrikan, i texten kallad savager (vilde), som lockas att ansluta sig till civilisationen, men som bestämt vägrar. På noterna jag hade sitter ifrågavarande afrikan uppflugen i en palm. Han är kolsvart, har tjocka läppar och, om jag inte minns fel, ring i näsan.

Refrängen lyder:

Bongo, bongo, bongo, I don’t want to leave the Congo
Oh no no no no no
Bingle, bangle, bungle I’m so happy in my jungle, I refuse to go
Don’t want no bright lights, false teeth, doorbells, landlords
I make it clear
That no matter how they coax me
I’ll stay right here

Texten är avsedd att vara nåt slags satir, som riktar sig mot civilisationens avigsidor (neonljus, löständer, atombomber), men jisses vad den har blivit gammal!

Det finns flera gamla texter som vi gör bäst i att glömma. En har den store nationalskalden och nobelpristagaren Erik Axel Karlfeldt skrivit. Den heter Svarta Rudolf och handlar om en sjöman, som medan han valsar i Roslagen drömmer sig tillbaka till sina amorösa äventyr under sina resor på de sju haven.

… så böjde han krullig hjässa
en afton i negerbyn
mot trettonårig prinsessa
med eldsken på ebenholtshyn.

Det var andra tider då. Men jag undrar om inte Karlfeldt var sexturist redan 1909 när han skrev dikten.

FOTNOT 1   Svarta Rudolf tonsattes av Robert Norrby och blev som bekant en populär sjömansvals.

FOTNOT 2  Civilization sjöngs in på skiva av bland andra Danny Kaye och Andrew Sisters. Här i Norden gjordes den av Sven Arefeldt och av Svend Asmussen/Ulrik Neumann.

6 kommentarer

  1. Hej Åke,

    Tack för alla Dina trevliga krönikor som har förgyllt mitt torftiga sommar liv ute på Österlen .
    För ordningens skull vill jag berätta att även Harry Arnold gjorde en bra variant av Civilization.
    so long


  2. För säkerhetsskull vill jag meddela att torftigt sommarliv är ironi och inget annat.


    • Ja, TORPTIGT ska de väl va… ?


  3. Ja, med lite perspektiv kan man ha sina funderingar kring hur tidsandan förändras. Som barn på 50-talet bosatt i en norrländsk stad kunde man få frågan var man bodde och svaret blev: ”Jo jag bor i negerbyn”. Alltså beteckningen på det välordnade radhusområdet där jag tillbringade några barndomsår..Hade ingen negativ klang på den tiden utan sågs mer som ett uttryck för något slags skämtlynne. Med rätta otänkbart i dagens samhälle. Men så kunde de va´.


    • Bodde det någon färgad i radhusområdet eller ansåg norrlänningar att svarta afrikaners hyddor/byar var speciellt välordnade?
      Negerby, negerland, negerslav, negerhydda, negerbollar m fl hör förvisso till vårt svenska förflutna, men negerpengar (olika chartervalutor) och negerjobb (slitsamt skitigt arbete) hör man dagligdags.


      • Nej, det bodde ingen färgad i området, men radhusen där en välmående medelklass bodde låg placerade så att det gav intryck av en negerby, för att återigen använda den tidens vokabulär. För övrigt har jag hört att flera städer runtom i Sverige hade bostadsområden där samma epitet användes.



Kommentera

