h1

Ryttaren

juli 9, 2012

Med anledning av den pågående Falsterbo Horse Show tänkte jag berätta något om min karriär som ryttare. Den var sannerligen inte mycket att hänga i julgranen.

Under en period av mitt liv tillbringade jag större delen av min fritid på Husarkasernen, där Malmö Ridklubb höll till. Inte för att jag var särskilt förtjust i hästar, men det sociala livet i stallet och ridhuset tilltalade mig.

Jag red en gång i veckan, men var icke särskilt framgångsrik, jag var snarare rent usel. Varje kväll när jag skulle gå och rida fick jag ont i magen. Jag var rädd för hästarna och rädd för att rida. Däremot tyckte jag om att sitta på läktaren och se på när andra red och skoja med flickorna. Jag var rädd för flickorna också, men inte så rädd som jag var för hästarna. Med hästarna kunde jag inte skoja, ty hästar har ingen humor. Det visste redan Nisse Ferlin, som skrev en dikt som hette Hästar. Den slutar så här:

Men hästar har ingen humor,
inte det minsta grand.

Efter ett tag gav jag upp ridsporten. Jag saknade den inte och förmodligen inte den mig.

FOTNOT   I spaltens ungdom var det otänkbart att kalla svenska ridtävlingar för Horse Show. Men i dag, när engelskan i det närmsta har trängt ut svenskan, är det helt naturligt. I mitt grannkvarter här i Malmö finns för övrigt ett bageri, som under min uppväxt hette Kakboden. I dag heter det Ultimate Cake. Vad fan nu det betyder: Den  Fulländade Kakan? Hm.

3 kommentarer

  1. Men flickorna då?……..Hur gick det med dom?………..


    • Dom växte upp och blev gamla fula kärringar. Spalten däremot blev en stilig äldre herre.


  2. Med en tår i ögat läses Spaltens Husarkasernminnen.
    Den var ett roligt, småbusigt och lätt förbjudet tillhåll, dit vi smågrabbar olovandes flydde när läxläsningen gått i stå.
    För att beundra ryttarinnor, uniformer och kavalleristernas flirt och flärd. En brokig kombination av knektar, noblesse, cirkus och hästskit, som kanske förmedlade en liten doft av världen?



Kommentera

