
Kluvet?
maj 24, 2012I går kom spalten att tänka på Karl-Gerhard, den på sin tid synnerligen populäre revyartisten, som skrev briljanta satiriska kupletter som han själv framförde i frack och hög hatt.
Denne man, tänkte jag, måste ha levt ett rätt kluvet liv. Hans åsikter var klart vänsterradikala och han drev hejdlöst med överklassen, men hans publik bestod till största delen av just denna överklass och av övre medelklassen.
Hur gick det ihop?
Den av K-G:s kupletter som är mest känd är förstås Den ökända hästen från Troja, som gisslade nazisterna och deras epigoner. Den var så elak och pang-på-rödbetan att den blev förbjuden av regeringen eftersom den kom mitt i kriget och antogs kunna skada Sveriges ömtåliga förhållande med Tyskland.
Denna kuplett sjöng Karl-Gerhard, i mjuk hatt och kavajkostym, inför en publik som vid den tiden till stora delar var, om inte nazistisk, så åtminstone tyskvänlig.
Hur gick detta ihop?
Tänkte jag.
Det kan alltid diskuteras
uppå Operabar´ns café
där ens granne malträteras
av herr Plysch och fru von B.
(Ur Povel Ramels K-G-parodi från 1976)
Fast jag har mött Karl-Gerhard också på turné i regi av gamla Folket i Bild, vars ombud jag var. I den publiken var många industriarbetare.
Karl-Gerhard och gamla Fibban var båda stora förluster och
kom säkert bättre överens än K-G och hans brödföda överklassen.
Publiken på hans revyer var kanske till största delen överklass, men hans radiopublik bestod nog till stor del av underklass: industriarbetare, lägre tjänstemän, serviceanställda av olika slag, och så vidare. Alla de vuxna i min barndom tillhörde denna underklass, och alla var de stora beundrare av Karl Gerhard.