h1

En dumboms bekännelse

maj 19, 2012

Spalten började se filmen Tinker Taylor Soldier Spy, men jag var tvungen att stänga av dvd:n efter en kvart. Jag begrep nämligen inte ett smack av vad filmen handlade om.

Jag är väl medveten om att jag är en ovanligt korkad person och att mina blygsamma framgångar i yrkeslivet enbart har berott på tur, men är det verkligen inte meningen att alla människor, även vi som inte är så smarta, ska förstå filmer som spelats in för dyra pengar och med otroligt skickliga skådespelare? Jag bara undrar.

I veckan såg jag en svensk film från 1934. Den hette Eva går ombord och var alldeles förskräckligt dålig. Men den hade i alla fall den fördelen att man förstod handlingen.

FOTNOT 1    Tinker Taylor Soldier Spy är regisserad av den begåvade Tomas Alfredson och bygger på en roman av den begåvade författaren John le Carré. Huvudrollen spelas av den begåvade aktören Gary Oldman.  Eva går ombord är regisserad av den notoriskt obegåvade filmregissören Lorens Marmstedt. Att hans obegåvade fru spelar Eva gör inte filmen bättre, snarare tvärtom. Men som sagt, till och med en dumbom som spalten kunde begripa vad filmen handlade om.

FOTNOT 2   Det var förresten roligt att se en purung Åke Söderblom i Eva. Han spelar en steward på kryssningsfartyget Gripsholm. Det är en liten biroll, knappt större än en statistdito. Det skulle inte förvåna mig om det var hans första filmroll.

FOTNOT 3   Jag ska ge Tinker Taylor en chans till, men jag hyser inga större förhoppningar att det ska gå bättre då.

6 kommentarer

  1. För att inte tala om begåvade Colin Firth och begåvade Benedict Cumberbach… det var tråkigt att höra. Jag tror att det har gått troll i det där att göra filmer lite svårbegripliga, hoppiga och knepiga. Ingen kan göra snyggare och mäktigare filmer än Peter Jackson, alltså tävlar man istället om vem som kan göra knepigast filmer. Tror du inte?


    • Medhåll. Fast vi ska inte skylla på Alfredson. le Carré är en snårig fan…


  2. Verkar den obegriplig även andra gången så tycker jag du ska se Immortal Beloved i stället (om du inte redan gjort det, vill säga). Det är en romantisk och tragisk historia om Beethovens liv och död där ”den begåvade aktören Gary Oldman” gör en i mitt tycke alldeles utomordentligt begåvad prestation i huvudrollen som Beethoven.
    Det här verkar vara en film som många inte ens hört talas om, så jag hade rätt låga förväntningar när jag började titta på den. Men jag blev faktiskt helt tagen av Beethovens öde och Oldmans sätt att gestalta det. Tyckte att jag för första gången verkligen förstod vilken katastrof det innebar för Beethoven att bli döv.
    Ett tips, bara.


    • Tack för tipset. Låter mycket intressant, jag ska efterforska filmen på Discshop.


      • Discshop meddelar: ”Tyvärr, den har utgått ur produktion och förväntas inte in igen inom en överskådlig framtid. Beklagar.”
        Men skam den som ger sig, jag ska kolla med CDON också…


      • Ja, den verkar tyvärr ha utgått överallt. Tråkigt, för det är en
        klart sevärd film, och Gary Oldman gör en strålande insats i den.
        Eventuellt kan du komma över ett begagnat ex. nånstans, t ex på Esset (i Malmö), Bokbörsen (på nätet) eller Nostalgipalatset (i Stockholm & på nätet).
        På amazon.co.uk ( http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Ddvd&field-keywords=Immortal+Beloved&x=18&y=20
        ) verkar de ha den, men jag vet inte hur det är att handla där. Kan tänka mig att det funkar ungefär som när man handlar på Tradera.



Kommentera

