h1

Solar i gräset

maj 2, 2012

Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut.

Så vackert skaldade Carl-Anton en gång i världen, vart tog han vägen förresten ?

Just nu blommar maskrosorna för fulla muggar. De kallas ogräs,  men vad är egentligen ogräs ? Om man utgår från att o:et står för en negation – och det borde det ju göra, eftersom o-möjligt betyder icke möjligt och o-nödigt icke nödigt – så borde all växtlighet utom gräs vara ogräs,  vilket ju inte är fallet.

Vad är det som gör att vi mobbar vissa örter och kallar dem ogräs? För att bringa reda i saken ringde jag en min släkting som är pensionerad biologifröken och vet allt om blommor och bin. Hon var rätt vag i sina uttalanden, men såvitt jag förstod ingår inte ordet ogräs i den vetenskapliga nomenklaturen. Ogräs, framhöll min sageskvinna, är sånt som icke är önskvärt.
I så fall kan man ju, om man vill vara lustig, säga att arbetslöshet och sexturister och systemköer är ogräs, men vem orkar vara lustig i dessa bistra tider ?

Jag har försökt analysera ogräs. Kan det ha med utseendet att göra? Knappast. Nässlor är visserligen inte särskilt snygga, ej heller tistlar. Å andra sidan har ju många ogräs ett fördelaktigt utseende. Tussilago och blåklint och ringblommor är sannerligen icke fula, ej heller maskrosor.
Har det då med ett elakt beteende hos arten att göra? Stämmer inte heller. Okej, nässlor bränner och tistlar sticker; å andra sidan sticker även rosor och vem vill kalla rosor ogräs? Och maskrosor gör såvitt jag vet inte en fluga förnär.

Om incitamentet på ogräs är att det förökar sig  flitigt och tränger ut ädlare systrar och bröder är ju exempelvis syrener ogräs, ty värre strebrar får man leta efter. Och vad ska man i så fall kalla människor? Odju

 

5 kommentarer

  1. Ogräs är sådant som sprider sig som f-n. Ibland odlar man ogräs, ibland rensar man bort det. Sådant är livet. 😉
    Är det i södra Sverige maskrosorna blommar nu, eller är du fortfarande i utomlandet? Mina bin sade nämligen här om dagen att de längtar efter maskrosor nu och jag svarade att jag inte riktigt vet hur länge till det dröjer.


    • Du kan hälsa bina att maskrosorna befinner sig i Skåne och är på väg mot nordligare nejder.


      • ”Hurraaa!” hörs det från bigården nu. Jag tror att det blir fest i helgen.


  2. Doftar inte maskrosen fotsvett? Kan ha påverkat dess olyckliga varseblivning. Lyckan för ett fält fullt av gult är blått en bisak.


  3. På tiden höja maskrosens anseende! Söker på nätet – närmast en nyttoväxt: Maskrosblad som sallad, mjölksaften närande och välsmakande, roten ett stärkande te, kokta blommor en utmärkt hostmedicin. För att inte tala om maskrosvin.
    Man kanske skulle slå sig på maskrosodling i stor skala Men det är klart, grannsämjan kanske skulle bli lidande med tanke på spridningseffekten…



Kommentera

