h1

En ärlig man

februari 28, 2012

Inför en förestående utlandsresa gjorde jag via internet ett inköp på ett internationellt företag, som sysslar med transport till och från flygplatser. I beställningsformuläret uppmanades jag att ange min titel. Jag kunde därvid välja fritt mellan Doktor, Professor, Direktör eller helt enkelt Herr. Vad tror ni jag valde?

Jag kunde ha blivit professor som Leif G W Persson eller doktor som min broder läkaren eller direktör som min far, som egentligen inte var direktör utan fastighetsmäklare. Om jag valt titeln professor kunde jag säga att jag var hjärnkirurg eller sysslade med genforskning.

Jag kunde också ha hittat på en titel själv: generalmajor, biskop, greve, detektiv, uppäcktsresande, godsägare, operasångare, landshövding, statsminister – eller varför inte kung!

Men jag valde Herr.

Varför är man så förbannade ärlig?

5 kommentarer

  1. Undrar om det blir skillnad påf olk och fä i det här fallet?
    Kung Sune har ju funnits, så varför inte kung Åke?


    • Skulle se fräckt ut i teflonkatalogen.
      Cato Åke Konung ……………….. S Förstadsg 24 osv


  2. Skulle inte ”spalten” kunna tituleras ”underhållningsprofessor”
    så mycket nöjesprogram och så många skratt som han har
    underhållt svenska folket med………….bara fortsätt. Bra Åke.


    • God idé. Ska höra med rektorn för Lunds universitet.


  3. Kung Cato av Malmö (sittande))
    Senator Cato av Rom (kändast)
    Kung Alkohol (oövervinnlig, mäktigast)
    Erlkönig (Goethes Älvkonung=emotion)
    Kung Bore (sydsvenskt fiasko-12, bara 3v)
    Hjärter Kung (högst av kulörer)
    Kung Chulalongkorn av Siam (Ragundapaviljongen)

    …kan man ju spåna, om ni ursäktar.



Kommentera

