h1

Låt hjärtat va me

februari 14, 2012

I dag är det Alla hjärtans dag. Hjärtat är symbol för kärleken. Alla hjärtans dag är ett sätt för affärsmännen att tjäna pengar.

I själva verket är hjärtat inte en symbol utan en kroppsdel.

Hjärtat är en muskel, som är något större än en knuten hand, med uppgift att pumpa runt blodet i kroppen. Hjärtat har fyra sammankopplade rum: vänster förmak som mynnar i vänster kammare samt höger förmak som mynnar i höger kammare. (Källa: Hjärt- och lungfondens hemsida.)

I folklig föreställningskonst ser ett hjärta ut så här, ungefär som en pepparkaka:

I verkligheten ser det ut så här (fast utan text):

Spalten lider sedan några år av förmaksflimmer och firar därför av princip icke Alla hjärtans dag. Eftersom mitt IQ ligger på närmare 200 har jag funderat på att börja fira Alla hjärnors dag, men då alla i min släkt har dött av stroke har jag valt bort även det.

Har man dåligt hjärta kan man få intransplanterat ett hjärta av guld.

Diktare och schlagerförfattare med ringa fantasi brukar rimma på hjärta och smärta.

Något ytterligare att tillföra i ämnet har jag icke.

Om man tränar för mycket kan man få ett förstorat hjärta

FOTNOT   Rubriken på dagens inlägg är hämtad från en revykuplett som Sonya Hedenbratt sjöng . Den ingick i tv-serien med samma namn som sändes från Göteborg 1969 och 1971. Förutom SH medverkade bland andra Sten-Åke Cederhök och Rulle Lövgren.

8 kommentarer

  1. Jag som trodde det var jubel i busken. Tänk, även en dags som denna har man lärt sig något nytt! 🙂


    • Låt hjärtat va me var en uppföljare till TV-succén Jubel i busken. (Wikipedia).


  2. Undrar hur man nu ska tolka det där som Ferlin skriver i ”I folkviseton”:

    ”Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.”

    Om hjärtat inte är en symbol måste det väl handla om något slags hjärtbyte? Kanke rentav om organstöld?


    • Hjärtats känslokraft är – till skillnad från kranskärlen – tsunamisk och har i alla tider drivit organhandel. Förälskade byter blod och ringar, Amor skjuter sönder deras hjärtekamrar med vassa pilar och många tappar förståndet. Offren uppgår till hundratals miljoner kära och hjärtesorgerna flödar. Men mänskligheten består och fördubblas hvart 8:e decennium.


  3. Jag tillför debatten att mitt hjärta bankar för spalten!
    /Mimm9


  4. Avlyssnat samtal mellan två hjärtkirurger under en hjärtoperation: ”Om du håller klaffen en stund, så skall jag försöka fixa en utvidgning av kranskärlet.”


    • Eller denna variant: ”Om du inte håller klaffen en stund till, så måste vi fixa en krans”


  5. För en annan grupp hjärtpatienter lyser hoppets stjärna i ljusnande förälskelsetider: vårliga hjärtflammor botar vådliga hjärtflimmer.



Kommentera

