h1

Drömresan

januari 29, 2012

Häromdan stötte jag på ordet Pitcairn i ett korsord och när jag började googla hamnade jag på ögruppen Pitcairn Islands. Jag bestämde mig på stående fot att utnämna den till mitt drömresmål.

(Det är inte lätt för spalten att balansera på stående fot, men det behövdes bara ett par sekunder.)

Någon drömresa lär dock aldrig bli av. För det första är jag ganska säker på att Pitcairn är föga handikappvänligt och för det andra är det hyfsat jobbigt att ta sig dit. Man flyger via Los Angeles till Tahiti och sen vidare till Gambier Islands. Därifrån får man försöka få en hytt på en fraktbåt och vips, efter drygt två dygn, är man framme på resmålet. Fraktbåtarna angör bara Pitcairn när de har lust, så det gäller att se till att ha bokningen till hemresan ordnad.

Pitcairn Islands, belägen i Polynesien i det södra och Stilla havet, är världens minsta demokrati. Vid senaste folkräkningen (2005) bodde fyrtiosex människor på ön, de flesta i huvudstaden Adamstown och ättlingar till myteristerna från fartyget HMS Bounty, som flydde dit 1790. Pitcairn är en brittisk kronkoloni, men guvernören bor inte på ön utan i Nya Zeeland.

Ön fick besök av nitiska missionärer på 1890-talet och befolkningen är sedan dess inte bara myterister utan även adventister. Det finns inte något telefonnät på ön och ingen uppkoppling för mobiltelefoner, varför invånarna kommunicerar med varandra med hjälp av walkie-talkies.

Öns viktigaste, och förmodligen enda, exportartikel är frimärken.

Det finns ingen flygplats på Pitcairn och ingen riktig hamn och inga hotell. Man får lita på att någon av de fyrtiotvå invånarna upplåter sitt hem åt en.

Då kan man ju förstås fråga sig vad man har på Pitcairn att göra. Frågar man mig har jag inget bra svar.

Och lika bra är ju det eftersom jag aldrig kommer att resa dit.

FOTNOT 1   HMS Bounty var ett brittiskt fartyg som 1787 avseglade från England till Tahiti, för att där samla in plantor från brödfruktträdet som skulle fraktas till Antillerna. På vägen tillbaka inträffade det kända myteriet (28 april 1789). Några i det upproriska manskapet slog sig ned på den obebodda ön Pitcairn, som de koloniserade. De som stannade på Tahiti fångades och ställdes inför krigsrätt i London. (Källa: Wikipedia.)

FOTNOT 2    1962 gjordes en film på myteriet, med Marlon Brando i huvudrollen. 1984 gjordes en med Anthony Hopkins och Mel Gibson.

FOTNOT 3   Tro det eller ej, men Pitcairn har faktiskt en turistsida på nätet!

http://www.visitpitcairn.pn/Home.html

8 kommentarer

  1. Med tanke på detta inlägg så kanske ett av mina kan intressera dig?

    http://hemimammashetsiga.wordpress.com/2011/07/22/hemimammas-tankar-min-date-med-hollywoods-storsta-giganter-0-att-fraternisera-fantasier/


    • Tack. Jag har kompletterat mitt inlägg.


  2. Människorna på denna lilla ö är tydligen experter på myterier (strejker), så då kan man undra varför de inte omskolar sig till flygtrafikledare i Paris. Då slipper de isoleringen och de får dessutom väldigt höga löner. Den gamla invanda strejkkulturen behöver inte överges. Tvärtom. Minst en gång per månad strejkas det minsann.


  3. Men är det inte i de trakterna du kan få se en banansmyg?


  4. Visst gå det att ta sig dit. Min brorson med tre kamrater seglade dit 2010 och landsteg på ön efter 3 veckors segling från Galapagos. Sedan fortsatte seglingen ända till Australien, men det är en annan historia. Själv ansågs jag väl lite väl åldrig för att orka med seglatsen.
    Blogg och bilder på seglatsen:

    http://medvinden.com/page/3/


  5. Brando spelade inte Kapten Bligh, han gestaltade Fletcher Christian.
    Jag tror Bligh spelades av Trevor Howard .

    ”messerschmitt”


    • Tack för pepåkandet. Jag skäms för min okunnighet och går genast att ändra i inlägget.



Kommentera

