h1

Utseende vid utseende

januari 22, 2012

I en enkät på Aftonbladets webb om vem jag skulle vilja se som sossarnas nya partiordförande väljer jag, i likhet med cirka sjuttio procent av de tillfrågade, Margot Wallström. Jag vet inte så mycket om hennes politiska färdigheter, mer än att hon är lyckad i Bryssel. Jag tror jag valde henne för att hon är snygg.

Tänk om det i själva verket är så att det är utseendet som är avgörande vid utseendet! Då ligger Thomas Bodström också bra till. Och Östros och grabbarna kan glömma sina chanser.

Vi gamlingar minns hur Bertil Ohlin (FP) gick fram som en ångvält i den kvinnliga valmanskåren.på femtiotalet. Detta berodde knappast på att han var professor i nationalekonomi, utan fastmer på hans fördelaktiga utseende.

Å andra sidan var ju Tage Erlander ingen snygging precis.

FOTNOT  Å tredje sidan kan man förstås vara både snygg och duktig. Därvidlag är spalten ett lysande exempel.

15 kommentarer

  1. Det påstås från visst håll, att Richard Nixon förlorade mot Kennedy eftersom hans mörka skäggväxt syntes i TV och fick honom att se opålitlig ut. Å andra sidan påstås från annat håll, att det i själva verket var Nixon som vann och att Kennedys seger var resultatet av valfusk. Vad vet jag?

    Med vänlig hälsning

    Petter Eremiten


    • Å tredje sidan kontrade senare Nixons partigängare George Bush d y med 8 års krigspresidentskap, trots att Al Gore fick flest röster och Högsta Domstolens utslag till Bush’s fördel fälldes av republikanskt tillsatta domare. Så alla fuskar i ett ålderdomligt amerikanskt valsystem med tvåpartidiktatur.


  2. En annan snyggis är Lena Sommestad, uppsalaprofessor i ekonomi och S-kvinnors ordförande. Det fanns starka krafter för hennes nominering redan när Juholt valdes. Och så är hon kvinna!


  3. Om det stämmer med det tredje påståendet.
    så varför inte välja ”spalten”?


    • Går dessvärre ej, Spalten saknar, såvitt bekant, partibok.


    • I likhet med den andra snyggingen står jag inte till förfogande.


  4. Ack ack ack, det måste till minst en Marilyn Monroe om det skall gå vägen för sossarna.


    • Då duger inte jag. Jag är visserligen blond, men mina meloner lämnar mycket övrigt att önska.


  5. En som är snyggare än Ohlin, Wallström, Erlander, Sommestad och Nixon är Veronica Palm. Melonfaktorn är dessutom hög, av nära marilynska dimensioner. Om hon är någon lysande politikerbegåvning låter jag vara osagt/står skrivet i stjärnorna/har ingen betydelse i sammanhanget. (Stryk det som ej önskas.)


    • Bra förslag. Namnet förpliktar: mäster Palm och Olof Palme.


      • Till Veronica Palms namnförpliktare hör även ett stort ledarämne och socialdemokratisk miljöpionjär, som blott 49-årig drunknade:
        Hans Palmstierna (kemist, författare, debattör 1926-75).
        (S) har tragiskt förtidsförlorat tre tungviktare:
        Hans Palmstierna -75, Olof Palme -86 samt Anna Lind -03.


  6. Enbart karlar som kommenterar idag och inte är det hjärnan ni tänker med.


    • Jag håller med. Dom är förskräckliga.


  7. Tyvärr. Det är inte utseendet som avgör. Det är humorn. Tage Erlander höjde sossarnas opinionssiffror efter den roliga historien ”huken er i bänkera gubbar och gummor, nu laddar han om”, som framfördes i TV. Pyramidspelet ATP blev ju ingen succé precis. För mig är det därför konstigt att inte Spalten satsat på politiken. Hade varit rätt kul om Spalten hade valt VPK då Lars Werner var ordförande. En tidig Werner & Werner där man delar allt, inte bara fiskar. Skitkul!


    • Tack för tipset. Jag började formulera en platsansökan till verkställande utskottet, men nu har dom ju tillsatt en annan lustigkurre. För att inte säga två.



Kommentera

