h1

Dagens helgon: Knut

januari 13, 2012

Dagens helgon är Knut, han som kör julen ut. Knut hette också en av mina många farbröder. Han var stins i Gärsnäs och kallades därför Järnvägs-Knut.

Nä det gjorde han inte, så roliga var vi inte på den tiden.

Farbror Knut var en mager och något tungsint herre, som kedjerökte cigaretter. Utan filter, ty filtret var ännu icke uppfunnet.

Söndagen den 12 april 1945 hälsade vi på hos farbror Knut och faster Ellen i stationshuset  i Gärsnäs. Efter middagen meddelade radions Dagsnyheter från TT att Roosevelt hade gått hädan. Den amerikanske presidenten Franklin D Roosevelt dog sålunda i Gärsnäs. Alla tyckte detta var sorgligt, ty Roosevelt var en populär president, som det dessutom var synd om eftersom han var rörelsehindrad och satt i rullstol. Han efterträddes av Harry S Truman, som senare samma år vann andra världskriget i lag med Stalin och Churchill.

Jag minns inte huruvida även farbror Knut dog i Gärsnäs eller om han flyttade till Simrishamn eller någon annan metropol efter pensioneringen från järnvägsknuten.

Man för säkerhets skull håller jag mig borta från Gärsnäs.

Järnvägsstationen i Gärsnäs vid tiden för Roosevelts frånfälle

FOTNOT 1   Franklin Delano Roosevelt ( 1882- 1945) drabbades 1921 av polio. Han var då 39 år.

FOTNOT 2   Jag försökte googla på det egendomliga namnet Delano, men fick inget bra svar. Kanske någon av spaltbrukarna kan hjälpa mig?

FOTNOT 3   Tack vare spaltens undersökande korrespondent Susie har jag nu fått klarhet i namnet Delano. Franklin D Roosevelt var son till James Roosevelt och Sara Delano. Presidenten infogade moderns namn i sitt eget. Delano är för övrigt en amerikaniserad version av det franska namnet de Lannoy.

11 kommentarer

  1. Spalten kan hitta mer fakta om släkten Delano här: http://en.wikipedia.org/wiki/Delano_family
    Delano är tydligen en amerikaniserad version av släktnamnet de Lannoy.


    • Tack för tipset, jag har infogat upplysningarna i inlägget.


  2. Om spalten är intresserad så bosatte sig farbror Knut och hustrun Ellen på Ehrensvärdsgatan 18 i Malmö efter pensioneringen.
    Ellen dog 1969 och Knut 1974. För undertecknad är det intressant att Ellen hette Salleé som ogift! Jag bodde nämligen inneboende hos en familj på Valborgsgatan snett emot den nu rivna brandstationen på Limhamn i mitten på sextiotalet som hette just Salleé!


    • Tack för upplysningarna. 1961 flyttade jag till Stockholm och följde inte släktens öde så noga. Vad som inte framgår av din kommentar är dock hur du kände Knut & Ellen.


      • Det gjorde jag inte!
        Uppgifterna hämtade jag i Sveriges dödbok 1900-2009.


  3. Jag tror att det är ett förnamn;
    http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Delano
    Bestäm själv.


  4. Usch, finns det en sån…?


    • I den hamnar både spalten och undertecknad en mulen dag!


  5. Franklin Delano Roosevelt…!
    Vilken USA-gigant bredvid dagens vingklippta amerikanska presidentfjantar. Först en krigshund från Texas som tände en svårsläckt global präriebrand och nu en krishunsad politiskt rullstolsbunden idealist (FDRs rullstol var i vart fall fysiskt betingad).
    Ska vi drabbas av mormonen Romney nästa gång?


  6. Tänkte tipsa spaltbrukarna om en mycket bra startsida som heter http://www.superstart.se. Längst upp till vänster står det Lägg till fler funktioner. Klicka på den. I sökrutan skriver ni in spaltens web-adress och vips kommer den upp under nyhetsflöde. Klicka på den och den finns på startsidan, voila!


  7. Knut Cato d.y. ligger just nu i soffan och snarkar. I somras åkte vi förbi stationshuset i Gärsnäs i hopp om att den yngre skulle få någon känsla för sin anfader, men icke. Roligt hur som helst att läsa lite om sin historia! Tack spalten.



Kommentera

