h1

Sill o gamla klä’r

januari 9, 2012

Nu är glada julen slut slut slut. Granen är kastad ut ut ut. Staken och kulorna (sic!) är återbördade till  garderoben, julklapparna bytta. Nu återgår vi till vardagen, oxveckorna. Ordning och reda på veckodagarna, tidningar i brevlådan varje dag.

Sill o gamla klä´r, som min moder Hilma sa på måndagmorgonen när söndagssteken och saftkrämen var uppätna och röken från fars cigarr var utvädrad. Far var på kontoret och mor tog fram dammsugaren och golvbonaren.

Lite synd att man inte bonar golv längre förresten, bonvax luktade gott.

Det luktade rent.

7 kommentarer

  1. Det är mycket det är synd att vi inte förhåller oss till idag.
    Så rent vi hade på golvbonarens tid existerar inte idag.
    Bakåt i bloggen beskrevs det om dammsugning istället för ”mattebankaren”.Dammsugaren är den värsta smutsmaskinen vi har.
    Fram för tvättade bonade golv och piskade mattor då kan vi uppleva hur ett rent hus äns.


  2. Hihi. Utrycket, lärt av dig för ett okänt antal år sedan, använder jag fortfarande…


    • Det gläder mig att Hilmas budskap sprids över riket.


  3. ”Synd”……….sa du en gång till mej, när vi pratade om
    något som jag tyckte var synd………”Synd är mycket roligare”


  4. Uttrycket används flitigt även här i det Cato Jr:ska hemmet.
    Liksom en hel del andra gamla uttryck som jag gissar kommer från Cato-syskonen. 🙂


    • Som jag svarat en annan kommentator gläder det mig att familjetraditionerna förs vidare. Det gläder mig också att det finns nån i släkten som läser spalten.


      • Jajjemen!
        Och idag har jag dagen till ära använt ovannämnda uttryck på Facebook efter min nyssna hemkomst från Abu Dhabi.



Kommentera

