h1

Om mattebankning

december 27, 2011

Häromdan slog det mig att man numera aldrig hör någon banka mattor. I min ungdom på Fersens väg hördes bankandet dagarna i ända. Mattebommen var belägen alldeles nedanför mitt lilla pojkrum åt gården.

Men numera är det alltså tyst. Jag kontrollerade saken med min städerska och hon medgav att bankandet hade upphört. På min fråga hur detta kom sig svarade hon att folk numera nöjer sig med att dammsuga. Vissa dammsugare. uppgav städerskan, har inbyggd mattpiskare.

Jag kan väl inte säga att jag saknar ljudet av mattebankning, men det gav en viss trygghet åt tillvaron. Så länge tanterna bankade mattor på gården stod det väl till i världen och man hade intet att frukta.

Och hur en i dammsugaren inbyggd mattebankare fungerar begriper jag inte och kommer förmodligen aldrig att begripa.

FOTNOT    Banka mattor gör man bara i Skåne, i resten av Sverige piskar man dem. Och mattebommen kallas piskställning.

6 kommentarer

  1. För något år sedan drog jag från affär till affär för att köpa en mattpiskare. Rusta hade ingen, inte ÖB, inte stora mattfirman, som menade att mattor inte längre piskades eller bankades. Till slut gav jag upp. Då, av en slump, hittade min fru en mattpiskare som kostade ett par tior på ICA.
    Nu gäller det bara att hitta ett piskställ….På min barndoms bakgård finns det förstås en men det är trettio mil dit.


  2. Mattebommar finns det alltjämt gott om i äldre bostadsbestånd.
    Dom ståtar monumentalt – rostande och algbevuxna. Uppfinningsrika barn hänger filtar över dem och skapar därmed lektält. Tingen bestå men ideerna växla.


  3. Mattebom kan man inte vara utan om vill SKÖTA sina mattor.
    Nu används kanske inte slagmetoden längre utan det är en smekning med en borste på både framsida och baksida.
    Lät tillverka en sådan för 40 år sedan vid flytt till villan och den är ärvd idag av nye ägaren .Tyvärr finns ingen i den nya villan men kanske kan man finna en hantverkare som kan förbarma sig med undertecknad.


  4. Har både piskställning och mattpiska av mycket gammal modell. Fast jag har just inga mattor.


    • Då har du problem.


  5. Jag som trodde, att mattebankning var något som ilskna matematiklärare ägnade sig åt.



Kommentera

