h1

Något om vörtbröd

december 15, 2011

I dag köpte jag mig ett vörtbröd som var bakat av Pågens, det företag som en gång i världen hette Påhlssons bageri. Produkten företedde inga som helst likheter med det vörtbröd jag  åt i min ungdom. Trots att detta nog var inköpt  i Påhlssons mjölkaffär på Kockumsgatan i Malmö.

I spaltens hem förekom inte seden med dopp i grytan. Däremot erinrar jag mig med välbehag en tjock skiva vörtbröd med skinka och Colmans senap. Aaaah!

Inga russin, meddelar bageriet på plastpåsen. Varför det? Det är ju russinen som är vörtbrödets själ. De är så att säga russinen i kakan. Utan russin är vörtbröd inget att ha. Gamle bagar Påhlsson lär vända sig i sin ugn.

FOTNOT 1    1878 startade Anders och Matilda Påhlsson A. Påhlssons bageri på Tallgatan i Malmö. Eftersom de inte fick lov att sälja bröd i de mjölkbutiker som fanns, startade de i början av 1900-talet ett antal nya mjölkbutiker runt om i Malmö för att på så sätt distribuera och sälja sitt bröd. (Källa: Pågens hemsida.)

FOTNOT 2   Det fanns minst tre mjölkaffärer i närheten av spalthemmet. Förutom ovan nämnda Påhlssons bageri på Kockumsgatan fanns Malmö Nya Mejeriförening på Erik Dahlbergsgatan och – tror jag mig minnas – en Solidar-butik.

FOTNOT 3  Fru Ljungälv (med reservation för stavningen) som expedierade i MNM var en baddare på sitt sortiment. Skulle man så bara köpa ett fransbröd rabblade hon villigt upp alla fabrikat med angivande av smaker och pris.

FOTNOT 4   Det var nog bättre förr, let´s face it.

4 kommentarer

  1. Ja, ju förr dess bättre


  2. Vörtbröd utan russin är som fläskpannkaka utan fläsk. Borde förbjudas.


    • Och som kärlek utan kyssar.


      • …och kaffe utan grädde



Kommentera

