h1

Os lagartos comer omelete

november 29, 2011

Ovanstående är portugisiska för Ödlorna äter omelett. Detta yttrande fällde spalten till den brunögda men blonda servitrisen vid poolbaren på Madeira och anledningen var att jag iakttagit hur de små käcka ödlorna som bor i baren kom fram och lät sig väl smaka av den del av min omelett som på grund av min drumlighet råkat hamna på golvet.

Jag har fram till nu trott att ödlor livnärde sig på flugor och andra små äckligheter, men nu vet jag att de även, och med stort välbehag, sätter tänderna i en och annan omelett när tillfälle bjuds. Om de nu har några tänder, vilket jag betvivlar.

Detta visar nyttan av göra resor i världen. Att ödlor äter omelett var ändå bara en av de tusentals  lärdomar jag inhämtade på min nyliga resa till den portugisiska ön Madeira.

Det visar även nyttan i att kunna konversera på främmande språk. Tack vare mitt yttrande föll den brunögda men blonda servitrisen omedelbart och i det närmsta platt för spalten, vilket ledde till en nära vänskap mellan oss, en vänskap som så småningom antog allt mer romantiska former. Vore det inte för den hisnande åldersskillnaden skulle jag förmodligen ha friat till den brunögda men blonda servitrisen.

Hela livet är som en glad omelett, som Zarah sjöng när hon var på det humöret.

4 kommentarer

  1. De ödlor som jag brukar träffa på hål nr.3 Golf Maspalomas äter med förtjusning bananer och annat sött och gott.
    Min första träff med ”ODJURET”slutade med att min vän missade utslaget när jag den dumma rädda svenskan vrålade efter hjälp.Detta är dock mycket länge sedan.Relationen med golfaren höll inte och allt beroende av min hysteriska rädsla för främmande djur i vår herres hage.Men inget ont som inte har något gott med sig.
    Numera bestämmer jag själv hur mycket och när jag skall spela golf.
    Tänk vad en ödla kan ändra sker ch ting


    • Ödlor är synnerligen fridsamma och trevliga djur, vilket ju inte alltid golfspelare är.


  2. Fnissar.. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dig!


  3. Det gäller att hålla isär blondiner och ödlor.
    Vissa hävdar att dom är ödlor allihop…



Kommentera

