h1

Lov story

november 3, 2011

Nu är det höstlov. På mig verkar det, som den knarrige gubbe jag är, som om skolkidsen har ledigt nästan alltid. På min tid fick man gå i skolan året runt, även på lördagarna. Inte undra på att vi äldre alltid vinner i frågetävlingar i tv. Ungdomar vet inte ens vem Catullus var.

Å andra sidan var, om jag minns rätt, sommarlovet tjugo år långt och solen sken hela tiden och vattnet i Ljunghusen var alltid varmt. Fan, man blir nästan sentimental när man tänker på det.

Höstlovet hette förr potatislov. Då skulle eleverna, vilket någorlunda framgår av benämningen, plocka potatis. Nu heter det höstlov.

Plockar man förresten potatis på hösten? Det trodde jag man gjorde i juni. Men det var väl andra tider förr.

Skurlov var där nåt som hette. Då skulle skolan skuras. Bland andra ledigheter med rötter i gammalt svenskt bondeliv  erinrar jag mig från min militärtid i Ystad att det fanns nåt som hette skördepermission. Då skulle bondpågarna få komma hem till gåren och, ja just, skörda.

FOTNOT   Gaius Valerius Catullus levde 84 till 54 och var en ovanligt lyckad romersk poet. Före Kristus alltså, det är därför han levde baklänges liksom.

One comment

  1. Tur att det fortfarande finns några med basala historiekunskaper kvar…

    Men vad händer sedan?



Kommentera

