h1

Dagens helgon: Stellan

oktober 14, 2011

I dag är det Stellan. Jag hade glädjen att vara god vän med Stellan Sundahl, den alltför tidigt bortgångne komikern. Under en tid våren 1989 jagade vi en länga för min räkning på Österlen. Jag minns särskilt en förskräckt äldre bondfru, som öppnade sin dörr för två rätt bakfulla tv-kändisar. Hon stängde raskt om sig.

Detta var, ska påpekas, innan Stellan insåg vartåt hans liv höll på att barka och  blev vit.

Vi hittade ingen länga den där våren, men vi hade förbannat roligt när vi letade och när vi, som Stellan alltid sa, drack grogg i hans hus i Peppinge, två  fingrar norr Kåseberga. Jag hittade sedermera en kåk genom en mäklare i Kivik.

Hade jag varit troende skulle jag vara övertygad om att Stellan numera roar änglarna i himmelen. Även om han ju faktiskt var en jävel.

En rolig jävel.

FOTNOT   För övrigt är jag lite tveksam till uttrycket den alltför tidigt bortgångne. Tänk om man blir hundratolv år och det i dödsrunan står den alltför sent bortgångne.

2 kommentarer

  1. Påminn oss inte om Stellan S, nu när vi till sist lyckats glömma
    honom. Groggdrickarna är f ö ett starkt utrotningshotat släkte, med stor skånsk stamtavla. Vi få som inte gått bort i förtid, är nyktra alkoholister, slutat inför skilsmässohot, fått läkarförbud etc dricker nästan aldrig numera, fast vi så gärna vill. Varför då? Jo, dricker grogg gör man, precis som Spalten och Stellan, tillsammans och har förbannat roligt. Så när bara 2-3 man återstår av det fordom stora laget, blir det lika få ggr/år.
    Rödvinsgurgel är inget för groggens bröder…


  2. Härliga Stellan! Jag tror nog hedningen (Själv sagt, vad jag minns) Åke har lite grann himmel och helvete i bakhuvudet, i alla fall.



Kommentera

