h1

Publiken har ordet

oktober 13, 2011

Spalten vill inte undanhålla de ärade läsarna detta tyck, som jag återfann på Peter Kastenssons blogg. Det återger på ett utmärkt sett vad publiken tyckte vid premiären. Inklusive Sven Melander, som är en kräsen jävel.

Nog babblat, här är det kastenssonska tycket:

En tragikomisk pjäs som ger lyckokänsla

”Va’ fan glor du på!?” Första repliken i Åke Catos underbara lilla pjäs ”Sova på Marmorgolv” som hade premiär på Malmö Stadsteater Intiman i fredags. Ett tragikomiskt kammarspel i en akt. Repliken kommer från uteliggaren Sigge (Kenneth Milldoff) som möter advokaten Johan (Hans-Peter Edh) i livets slutskede i Malmö. En tredje roll som sjuksköterskan Dora gör Li Brådhe. Allt i regidebut av Clas Göran Söllgård.


Scenen är en sjuksal och man känner igen det nya runda och färgglada ”akuthuset” i Karin Ragnarssons dekor. Åke Cato har verklighetsbakgrund till sin pjäs. Hans vän bokförläggaren Bengt Forsberg fick vid ett tillfälle under sina sista år dela rum på sjukhuset med en uteliggare, som visade sig vara en gammal klasskamrat till Cato på Realskolan. Forsberg blev i pjäsen till en välbärgad advokat i livets slutskede och den hemlöse en man som hittats i en park och förts till akuten med svårartad lunginflammation.
Båda ligger och lyssnar till en fågel som sjunger utanför fönstret. Är det en koltrast eller en näktergal? Åke Cato ger associationer till dikten ”Till en Näktergal i Malmö” som Hjalmar Gullberg skrev under vistelse på öronkliniken på sjukhuset 1942 och pjäsen innehåller också en drömscen där Johan förvandlas till Gullberg, Dora till Gullbergs trolovade Greta Thott och Sigge till Gullbergs läkare. Skalden dränkte sig i Yddingen 1961. Den som vill läsa mer om dikten kan göra det i en artikel i Arbetet av Stefan Ersgård 1998 här.
De bådas lyckas under natten i sina respektive klassresor utveckla en vänskap i väntan på döden. Det är en pjäs som i alla fall jag lämnade med ett leende men också med en tår i ögonvrån. Johan frågar om Sigge läser tidningar och får svaret att ”tidningar sover jag på” och det sämsta är ”att sova på marmorgolv”.
Jag kände för övrigt bokförläggaren Bengt Forsberg som i mitten av 60-talet bl a gav ut omskrivna Kärlek I och Kärlek II med erotiska noveller, någon kanske minns Bengt Anderbergs ”När det gick för Kyrkoherden”, filmad med bl a Jarl Borssén. Forsberg gav också ut olika årsskrifter bl a kom ”Kamera” under flera år på 70-talet.

”Sova på Marmorgolv” är en finstämd dramatisk debut av 77-årige Åke Cato. Trots att det handlar om döden tycker jag man kan ta till sig pjäsen med någon form av lyckokänsla. I alla fall gjorde jag det.

FOTNOT 1   Peter Kastenssons blogg kan varmt anbefallas. Ibland tycker jag det är lite väl mycket hästar i manegen – det är ingen slump att Peter varit hästskribent i Kvällsposten före pensionen – men oftast är det tänkvärda saker som tycks.

http://pekasten.wordpress.com/

FOTNOT 2  Men 77 år är jag min själ inte. Inte förrän på tisdag.

 

4 kommentarer

  1. Då passar jag på att önska grattis i förskott.

    Fast det kan inte vara så kul att fylla 77. Det blir ju inte ens kul om man vänder på siffrorna.

    /Mats – 36


    • Säg inte det. Jag vände dom upp och ner och det såg JÄVLIGT roligt ut.


  2. Jag brukar vara lite före min tid… Därför säger jag grattis redan i dag!


  3. En sann komiker hittar alltid nya vinklar. Snyggt, Åke!



Kommentera

