h1

Den bruna hatten

september 28, 2011

I morse satt han där igen, i sin bruna hatt. Vem han var vet jag icke, ty jag befann mig på ett ställe där man bara ser tv-bilden, inte hör ljudet.

Hur som helst satt han där. Hans bruna hatt satt lite kokett på sned, man anar att han stått länge framför spegeln och vinklat sin huvudbonad. Han bär den alldeles klart som prydnad, varför skulle han annars ha hatt i rumstemperatur?

Spalten hade själv en liknande hatt i sin ungdom. Jag bar den dock inte inomhus, ty på den tiden var det höjden av ohyfs att bära huvudbonad inomhus. Men tiderna förändras, i dag är det högsta mode att bära hatt inomhus.

Jag hatade min bruna hatt som jag motvilligt hade inhandlat på Casons vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Jag klädde aldrig i hatt. På den tiden, innan jag anlagt skägg och därmed förlängt min nuna, hade jag ett litet fånigt ansikte, som alldeles försvann under hatten.

Ofta lämnade jag hatten hemma och gick barhuvad ut på stan. Min mor varnade mig och sade att ginge jag utan hatt skulle jag ådraga mig svåra sjukdomar och kanske avlida i förtid.

Jag trotsade min moder och fick mycket riktigt senare en svårartad hjärnhinneinflammation, som så när hade tagit mitt liv. Okej, kanske inte riktigt, men mina jobb på två kvällstidningar har lärt mig att det inte är fel att överdriva lite ibland.

Alltnog, vad lära vi av detta? Jo, att man alltid skall lyda sin moder och sin fader, på det att det må gå en väl i livet och man må länge leva i sitt land. Och slippa hjärnhinneinflammation och förtidig död.

Min hatt, som blivit så populär i dag och som oftast bärs inomhus, lite käckt på svaj, påminde delvis om den som Harrison Ford brukade bära i filmerna om Indiana Jones.

Synd att man inte sparade den. Å andra sidan, vem vill gå omkring och se ut som Indiana Jones när man uppnått min värdiga ålder?

2 kommentarer

  1. Synd att du inte sparade hatten den hade säkert
    prydit sin plats än i dag, jag är helt säker.
    Hur är det man säger att det är kläderna som
    gör mannen.


  2. Jag växte upp i hattens brytningstid (medio 60-tal) och begåvades av far med en mörk nappahatt vid 15 fyllda. Nappa för att filthatten lyckligtvis redan hunnit dö sotdöden. Denna hatt satt på blott ett fåtal dagar. På Malmö Realskola bar många pojkar tidigt hatt, medan andra absolut vägrade. Långt senare myntades därför uttrycket ”han var gubbe redan i skolan”.



Kommentera

