h1

Samtal med en bananfluga

september 10, 2011

Mycket mycket små flugor har i allt större antal börjat invadera spaltköket. Jag gissar att de är av släktet bananflugor, vilket är lite förvånansvärt eftersom jag numera sällan eller aldrig köper hem bananer.

Jag vet inte vad de små typerna försörjer sig på, det är ju också deras ensak, men förmodligen hittar de små godbitar vid min diskbänk att mumsa i sig. Det behövs ju inga större portioner för varelser som blott är två millimeter långa.

Mina små bananflugor är egentligen helt oförargliga, de gör inte en fluga förnär (ha ha) men de är, som alla objudna gäster, en aning retfulla. För att få till stånd en förändring inledde jag i går en konversation med ett av fäna. Det är inte lätt att tala med bananflugor, deras röst är ytterligt pipig och svag, men det går.

Hallå där, sade jag sålunda till bananflugan.
Vad gäller saken? gentog djuret och höjde på ögonbrynen.
(Eller denne, det är svårt, att inte säga omöjligt, att avgöra av vilket kön de är; hanen ska ha en svart fläck på rumpan men den är icke skönjbar för spaltens gammelmansögon.)
Vad gör du i mitt kök? fortfor jag.
Ditt kök? Det är lika mycket mitt.
Så fanken heller Jag betalar över niotusen spänn för den här lägenheten, vad betalar du?
Hör du du, jag är två millimeter lång, surrar inte och biter eller sticker inte folk. I vilket avseende anser du mig vara störande?
Ja du har inte här att göra. Du ska ut ur mitt hus.
Det kan du glömma.
Då kommer jag att använda Radar.
Det vapnet är förbjudet av Genèvekonventionen. Börjar du med Radar ska jag se till att du blir ställd inför krigsförbrytardomstolen i Haag.
Jaha du, och när ska du se till det? Du lever ju för farao bara i tjugo dar.
Jag hinner nog. Annars har jag släktingar. Vi är tusentals, vi är miljoner. Och för varje dag blir vi fler.

Spalten avbröt samtalet. Det är meningslöst att försöka föra en intelligent konversation med en individ som bara har fyra kromosomer.

Kommentera

