h1

Idoler

september 7, 2011

Det finns tv-program som går att titta på för en herre i spaltens ålder (de övre tonåren) och det finns program som är helt omöjliga. Ett sådant är Idol, som jag tittar på varje afton.

Mest tittar jag för att häpna över de ungdomar och ungdomor som, totalt utan begåvning och självkritik, försöker ta sig till ådisjon. Jag tror det är mitt ondskefulla sinnelag som får mig att njuta ohämmat när juryn med elaka sarkasmer totalsågar de förhoppningsfulla.

Ibland dyker det upp ynglingar och ynglingor som av juryn anses vara begåvade nog att gå vidare. Men det märker jag aldrig. Jag tycker alla kraxar lika obegåvat.

Herrar i spaltens ålder, med idoler som Carli Tornehave och Towa Carson i bagaget, borde förstås undvika program som Idol, men det är som om kunde jag inte låta bli. Det är förmodligen mitt ondskefulla jag som får mig att sitta där och glo.

Förresten var de ovan nämnda sångarna inte heller mina idoler. Jag har nog aldrig haft några idoler. Jo, Groucho Marx, men han är ju inte direkt sångare, även om ingen slår honom i Lydia, The Tatooed Lady, som han med obetalbar plastik framförde i filmen En dag på cirkus (1939) och sen gjorde till sin signatur. Jag hade glädjen att få översätta sången för Fredriksdalsteatern för några år sen. Där framfördes den på ett eminent sätt av Ola Forssmed i pjäsen Den stora premiären.

4 kommentarer

  1. Du skriver fantatsikt underhållande Åke! Ville bara utnyttja möjligheten att säga det. Jag kommenterar tyvärr inte särskilt ofta men jag läser trots allt det mesta av ironi, cynism och underfundigheter.


    • Jo jo, så ska det låta!


      • Instämmer med föregående talare!


  2. Själv trodde jag att det där programmet hette ”Idiot” – det kändes mer adekvat så.



Kommentera

