h1

Ragevann

augusti 18, 2011

Spaltens ragevann tog slut, vilket det nästan aldrig gör, ragevann verkar vara för evigt, så jag tvingades gå in i en parfymaffär och  köpa nytt. Att fråga efter ragevann är inte lönt eftersom ingen i Sverige talar svenska längre, än mindre skånska, så jag bad Gullbritt, som jag senare enligt kvittot kunde konstatera att hon hette, om hon hade after shave.

Det var ju en satans dum fråga eftersom det var en parfymaffär, men man vet aldrig, affären saluförde kanske enbart luktegott för töser. Men  jodå, sa Gullbritt och tog mig med till en hylla med cirka tretusen sorters ragevann.

Vad hade du tänkt dig? undrade Gullbritt och jag svarade att det visste jag inte. Hon förklarade att det fanns ragevann som luktade sött och sådant som luktade friskt och sådant som luktade kryddigt och sådant som luktade syrligt.

Hon tag fram några pinnar och sprayade olika sorters luktegott på den ena pinnen efter den andra. Där stod jag nu som ett annat fruntimmer och sniffade på Gullbritts pinnar. Det ena doftade underbarare än det andra. Vilket skulle jag välja?

Det spelade ju rakt ingen roll för i min ålder är det ingen som kommer fram och nosar på en, men man vill ju gärna lukta gott, i alla fall vill man inte lukta direkt illa, som ett gammalt utedass till exempel. Slutligen valde jag ett luktegott från Dior som hette Eau Sauvage. Det doftade friskt. lite syrligt. Vad det kostade vill jag inte uppge, men om jag säger att det gick på 579 bagare så överdriver jag inte.

Å andra sidan, resonerar jag, kommer det att vara länge. Kanske behöver jag rentav aldrig gå till Gullbritt och köpa ragevann igen. Tråkigt i och för sig, för Gullbritt verkade vara en kompetent dam, men man får tänka på att man är 76 år.

5 kommentarer

  1. Varför göra allting så komplicerat? Vi 30-, 40- och 50-talister lärde oss ju alla tidigt av far och farfar och morfar att det är Gahns Hegabalsam som gäller för karlar. 49 spänn på Coop eller ICA senast, för ca 2 år sen, ty det är drygt; flaran fortfarande halvfull…


  2. En liten historia från min gröna undom……..en kompis
    hade en väldig tur med tjejer,hade nästan alltid en tjej
    med sig hem från dansen, så vi andra frågade hur han
    bar sig åt. ”Jo ni förstår, jag har köpt ragevann som luktar ny bil”


  3. Själv använde jag i yngre dar Aqua Vera, det som Hasse och Tage benämnde herrparfym. Numera håller jag mig till ACO rakvatten från Apoteket.


  4. Gullbritt. Vilket underbart namn damen har!


    • När jag var ung hette alla flickor Gullbritt.



Kommentera

