h1

När Bengtsson kommer

augusti 15, 2011

Spaltens nödrop häromdagen till Stålmannen, Pippi Långstrump, James Bond med flera klingade tyvärr ohört. Ingen av superhjältarna hörde av sig. I stället blev jag kontaktad av en herre vid namn Bengtsson…

Om denne Bengtsson skrev jag i min bok Utsikt från gågatan för några år sen. Lite förkortad och smått aktualiserad gick den ungefär så här:

Jag undrar när Hitler kommer. Han brukar göra det när det ser som det just nu gör i världen. Han heter förstås inte Hitler den här gången, det gör ingen i dag. Han kanske heter Bengtsson. Låt oss säga att han heter  Bengtsson.
Vem är då denne Bengtsson?  Vad har han för yrke? Är han en misslyckad konstmålare som sin föregångare eller är han kanske cykelmakare? Eller frisör?
Om Hitler hade varit frisör hade hans bok hetat Min Kam.
Bengtsson vet inte riktigt hur han ska profilera sig. Han kan ju inte gärna ha en sån där liten chaplinmustasch som rikskanslern. Men anlägger han en större mustasch kan tankarna gå till Groucho Marx och odlar han helskägg blir det Karl.
Han vill ju heller inte bli förväxlad med Håkan Juholt.
Och hur ska han agera? Ska han vifta med högerkardan? Det är ju en inarbetad och enkel gest.
Ja ja, tänker Bengtsson, det blir väl alltid nån råd.

 Jag undrar hur det blir när Bengtsson kommer. Kommer jag att få det lika mysigt som jag hade på gamle rikskanslerns tid? Då bodde jag i stilig villa på Bellevue och både jag och livet lekte. Tanterna och farbröderna talade visserligen med rynkade ansikten, men det skulle nog ordna sig.
Så länge Edvard Persson fanns och hade premiär på Rio en gång om året var det ingen fara. No problems, vi klarar oss nog ändå. Vår beredskap var god.
Visst var det mysigt på gamle Adolfs tid. Så bra får man det aldrig igen, det ska inte ens Bengtsson försöka inbilla mig.

FOTNOT   Nu ska inte ni som heter Bengtsson bli ledsna. Namnet Bengtsson är bara påhittat. Det finns ingen som heter så.

Spalten och farbror Kalle på gamle kanslerns tid


4 kommentarer

  1. Jag tycker nog att farbror Kalle ser alltför snäll och beskedlig ut
    för att kunna hitta på samma djävulstyg som Adolf gjorde


    • Herr J tycks ha missuppfattat bilden. Farbror Kalle (Levin) var mycket riktigt en snäll farbror som tillverkade och sålde kylskåp. Under kriget hade han också patent på ett gengasaggregat.


  2. Efter krigsslutet kom en man upp till namnbyrån för att få ändrat sitt efternamn, vilket på den tiden var näst intill omöjigt att få göra.
    -Nå vad heter ni?
    -Adolf Hitler.
    -ok, jag förstår att ni vill byta, vad har ni tänkt er istället?
    -Hans.


  3. Under första världkriget tjänstgjorde Hitler som ordonnans. På den tiden fanns det inga mobiltelefoner eller mailing, inte ens sk walkie talkies. Telefonledninar hade en begränsad räckvidd och slets ofta av. Brefdufvorna flög ofta vilse i gasmolnen. Så Hitler fick ofta springa långa sträckor för att lämna och ta emot meddelanden. Om detta kan ni läsa mer om i hans bok Mein kramp.



Kommentera

