h1

Hur jag kom på Helmer Lång

juli 30, 2011

Härom dan kom jag inte på Helmer Lång, som jag hade träffat på revyn Plötsligt i Falsterbo dan innan. Hur jag bar mig åt kom jag inte på honom. Jag ringde en kompis som också känner Helmer Lång, men han förstod inte vem jag menade.

Helmer Lång är en skånsk kulturpersonlighet i övre medelåldern (född 1924), författare till en mängd skrifter, bland annat om Fritiof Nilsson Piraten, stiftare av Piratensällskapet och ledamot därutav, stiftare av Skånska Akademien och ledamot av denna.

Men vad hette han? Hela dan gick jag och funderade på vad Helmer Lång hette. Så plötsligt dök han upp. Som från ingenstans. Helmer Lång! utropade jag högt för mig själv.

Hur går sånt till? Hur kommer det sig att ett namn plötsligt dyker upp från ingenstans? Det skulle jag vilja fråga Lund. Där hade David Ingvar kanske kunnat svara. Men Lund finns inte längre, att fråga menar jag, och David Ingvar har gått ur tiden. Jag är i alla fall glad att jag kom på David Ingvar direkt.

Nu har jag skrivit upp Helmer Lång på en lapp så att jag inte ska glömma honom. Men nästa gång jag har glömt honom har jag förmodligen också glömt var jag gjorde av den där lappen där jag skrev upp honom.

 

4 kommentarer

  1. Det här känner jag igen. Det är nog ett åldersfenomen. Det händer mig ganska ofta, att jag glömmer både personnamn och helt vanliga ord. ”Alzheimer light”, säger en del. Ofta brukar ordet/namnet komma fram i en dröm. Det har väl med kopplingarna i hjärnan att göra. Det finns lagrat någonstans, men lagerarbetarna kan inte hitta det.
    Med Vänlig Hälsning
    Petter Eremiten


  2. Ett tips: tänk på att personen, vars namn du återigen glömt, både
    är Lång och Hel och mer. D v s 3 rumsliga begrepp, som omöjligen helt kan glömmas mer.


  3. Kommer att tänka på historien om den gamle mannen som
    träffade en bekant och berättade ” jag kände igen honom
    och han kände igen mej men efter att ha pratat en stund
    kom vi fram till att det var varken han eller jag”


    • Jaha då var det kanske inte Helmer jag mötte. Men jag är nästan säker på att jag var jag.



Kommentera

