h1

The new kaffemoster

juli 28, 2011

Spalten köpte en espressomaskin för en  svindlande summa. Det sved i sillabörsen, men nu kan jag till mina titlar lägga barista, vilket ungefär betyder en person som gillar kaffe och som äger förmågan att laga till denna dryck på ett snitsigt sätt.

Jag packade upp underverket, ställde det på köksbänken och njöt av anblicken. Det var ungefär som när jag en gång fick en Schucobil i julklapp, en sån där med växelspak och ratt. Jag vet inte riktigt varför, men av  nån anledning kom jag att tänka på den gamla ångmaskin jag en gång ärvde av min äldre broder. Den kunde varken åstadkomma kaffe eller nåt annat gott, men det var rätt roligt när den gick i gång.

Hur som helst, nu är jag en barista. Eller kaffemoster, som det hette när spalten en gång var ung.

4 kommentarer

  1. Kaffe-Petter däremot var med i Frukostklubben…


    • Jodå. K-P hängde på mikrofonen. Han talde understundom med Sigge Fürst och om jag inte minns fel var han överdrivet intresserad av flickor, jag tror han var sexmissbrukare.
      Rösten gjordes av buktalaren Curt Randelli (1907-1974). Men buktaleri i radio – hur intelligent är det?


  2. Åfan, var det buktaleri – jag kommer bara ihåg att han hade konstig röst. Som sagt – radiobuktalare har vi väl inte så många.


  3. När ska världen uppfinna en ölmaskin att ha på köksbänken? Luta glaset och öppna kranen varpå en kall skummande fatöl tappas.



Kommentera

