h1

Möss och människor

juli 23, 2011

Spalten har fått en ny mus. Det är ett rart och beskedligt djur, som vänligt leder mig runt i datorn. Hur det nu går till, för djuret har ingen svans, vilket gör att den egentligen inte borde få kalla sig mus. Såvitt jag förstår fick den datortekniska manicken en gång sitt namn på grund av sin likhet med en mus; sladden var dess svans.

På nittiotalet bebodde jag en länga på Österlen, som sedan länge var annekterat och bebott av traktens möss. Att utrota eller utestänga dessa små förargliga djur var hart när omöjligt. De vittjade musafällorna synnerligen skickligt utan att den dödande bågen slog igen.

Under en tid hade jag stor framgång med en förfärligt grym anrättning: en vippbräda apterad på en spann och försedd med en frestande ostbit. När musen trippade ut för att ta för sig av ostbrickan vippade brädan över och plopp så låg det stackars djuret i spat. Nästa morgon kunde jag tömma spannen på grannens åker, till glädje för alla hungriga asätare.

Efter vad jag har hört förbjöds vippfällorna senare av Genèvekonventionen. Jag kallades i muskretsar Slaktaren från Hoby och det var ett rent under att jag slapp ställas inför krigsförbrytartribunalen  i Haag.

Min kamp mot de små gråklädda herrarna liknade annars mest det krig som i den animerade världen pågår mellan katten Tom och musen Jerry. Det var förstås spalten som fick spela rollen av den stora obegåvade katten.

På sikt lyckades jag, i samarbete med min granne, herr Jönsson, icke helt osynlig som kommentator på denna sida, utestänga djuren. Herr J var mycket skicklig på att aptera fällan med mikromillimeters känslighet. Jerry fick ge upp och jag kunde leva musfritt i det lilla huset på prärien.


6 kommentarer

  1. Klassiskt ostagn är tröstlöst. Både Möss och människor kan överleva en hel glesbygdsvinter på ost. Men tipset från grannen(återigen) stoppade dem, tack vare hans RUSSIN som tillika är miljövänligare med obegränsad återanvändning. Jag minns särskilt ett hårdtorkat fastcementat med oräkneliga liv på sitt samvete. Och den traditionella musfällan kommer inte Haag åt.


  2. Hette han Jönsson möjligen Rune i förnamn ?


    • Nix.


      • Ok. Udda fråga men jag blev fascinerad av möjligheten att det var en tidigare bekant och uppfinnarjocke som efter ett variationslikt liv hamnade i de där trakterna och som jag förlorade kontakten med.
        Spännande med russin. Har kört med torrfoder för katt med viss framgång.
        Det är ju väldigt fina små djur men man kan ju inte ha dem springande i maten.


  3. Ja dom där Österlenska ”präriemössen” kan verkligen
    vara svårfångade men som ”spalten” säkert minns så
    pratade vi om att man måste vara ”nimm” på fingrarna
    när man ställer fällorna, annars kammar man noll.


    • Jag var onimm redan då och i dag är ju ännu onimmare. Men här på gågatan har vi gusjelov inga musar, inga synliga jallefall.



Kommentera

