h1

Rumba och påslakan

juli 20, 2011

Till det svåraste som finns i livet (näst efter att dansa en hyfsad rumba, vilket jag aldrig har lyckats med) hör att få in ett täcke i ett påslakan. Det praktiskaste är att vända lakanet ut och in, ta tag i snibbarna och därefter resa sig upp och liksom skaka in täcket i lakanet.

Jag slipper normalt att tänka på detta eftersom jag har en liten städfru från Trelleborg, som regelbundet kommer och utför konststycket. Men nu hade jag köpt ett nytt täcke och hade inte tålamod att invänta trelleborgsfruns ankomst. För att snabba på ärendet försökte jag peta in lakanet utan att göra som beskrivs ovan, vilket slutade med att jag satt som en annan Mr Bean på sängen med en salig röra av tyg och täcke.

Så jag fick börja från början och göra på det praktiska sättet. Som jag brukar säga på mitt beskäftiga sätt: det finns inga genvägar.

4 kommentarer

  1. En annan svår bäddmanöver, som inte ens rumbaekvilibristen på bilden lyckats med, var att få kudden rätt innanför innervecket i hans röda örngott.


  2. Minns ”lumpartiden” då bäddningen skulle inspekteras
    sängtäcket skulle vara så hårt sträckt, att när dagbefälet
    provade med sin enkrona skulle den studsa minst 10 cm
    för att bli godkänt, det slipper ”spalten” i alla fall nu.


  3. Gör så här istället: Håll påslakanet framför dig, trä in händerna i öppningarna i överkanten, trä sedan lakanet över dina armar tills händerna tittar fram nere i den stora öppningen. Fattat? Ta då tag i täckets hörnor och skaka ner lakanet över täcket. Hur smidigt som helst!


    • Det var ju precis det tillvägagångssättet jag beskrev. Men tack ändå.



Kommentera

