h1

Sylt och jam

juli 12, 2011

Med risk för att verka petig måste jag å det bestämdaste protestera mot en irriterande klåfingrighet i det i övrigt sympatiska programmet om Taube på Grönan.

Håkan Hellström framförde (på ett sympatiskt sätt) den härliga skrönan Möte i monsunen. När Fritiof Andersson berättar om sina äventyr i Singapore nämner han att konsulinnan bjöd på te och sylt. Sylt? Det ska vara jam.

Konsulinnan bjöd på te och jam och pratade en stund,
hon var det sötaste jag dittills hade sett

Det är möjligt att sylt och jam är samma sak, men den vittbereste Andersson, vars hela story ju är lögn och välsignad dikt, använder ordet jam, därmed bevisande att han behärskar främmande språk. Han skulle aldrig använda ordet sylt.

Att en textbearbetare hade strukit några av de arton stroferna förstår jag, men vad hade han på konsulinnans jam att göra?

Vet hut, säger jag bara.

10 kommentarer

  1. Fullständigt medhåll.
    Odödliga versrader ska fanimej inte tafsas på.


  2. Tråkigt att Hellström ger sig på urkunderna, när han är en så
    framgångsrik fortplantare av våra taubeska kronjuveler. Har han verkligen inte bättre omdöme? Hur kan Sven-Bertil bredvid honom tiga? Everts färgstarkaste skrönor diktades dock i Buenos Aires, där det härjades på horsyltor med bl a dödlig utgång (”negerdråp”). Frithiofs festkompis Ernst Georg Johansson drog till Pampas, svartsjukeduellerade och dog med ”kniven mitt i hjärtat”. Andersson följde den fallnes sista ord o drack honom till på krogen Ultra Mar.


    • Hellström ska icke lastas, det var nån spoling på tv som hade ändrat.


  3. Jag skulle tro att ordet ”jam” i detta sammanhang
    betyder något helt annat som är lite starkare
    i stil med vår svenska sk.”Teknekt” det hade
    säkert Evert gillat.


    • Där har hr Jönsson nog ändå fel. Jam är engelska för sylt/marmelad. Vad den söta konsulinnan bjöd på var förmodligen scones, ett vanligt tetilltugg.


  4. Men Sven-Bertil sjöng linblommor istället för lindblommor i Änglamark. Var det ingen mer än jag, som upptäckte det?


    • Jag upptäckte det inte, men det är svårt att höra skillnad på linblommor och lindblommor.


  5. Katten och jag jamar instämmande!


  6. Jag tror nog ändå att ordet ”jam” i detta sammanhanget
    är en förkortning av ”jamare” d.v.s. lite starkare grejor


  7. Håkan Hellström kan inte sjunga över huvud taget, så det gör väl detsamma vad han ”framför”.



Kommentera

