h1

Greta hyllad igen

juli 8, 2011

Svenska Dagbladet stämmer nu in i hyllningskören för Viva la Greta! på Fredriksdalsteatern.

Ola Forssmed är genial

Viva la Greta!

Fredriksdal, Helsingborg

Utomhusscenen var under tidigt 1900-tal demokratisk teater för folk med små plånböcker. Guld och marmor blev ersatt av avenbokshäckar och blå sommarhimmel. Borgerlig dramatik utbytt mot pjäser av exempelvis Gideon Wahlberg, som skrev Söderkåkar och låg bakom dussintalet pjäser om en hyggligt välsituerad hantverkarklassoch deras problem som nya aktörer på en social scen.

Fredriksdalsteatern bör K-märkas som alldeles underbart exempel på välbevarad buskteater –

därav ordet buskis. Här, med dofterna av rosor från parken bredvid,är luften mättad av historia.

Nils Poppes gärning lever ännu.Han höll traditionen vid liv genomsin egensinniga, clowniska förmågaoch Eva Rydberg bär den ännumed sin egen form av fysisk komedi.

I dag är Fredriksdal en formav klan där familjen Rydberg visarsin begåvning via hela fyra familjemedlemmarmed på scenen.

Viva la Greta heter pjäsen för året,skriven av Åke Cato och MikaelNeumann. Stycket är möjligen inspireratav musikalen Hair, den ären hyllning till 60-talet, Flowerpowerkulturen och den blommiga och lätt rebelliska popen.

Handlingen är enkel. Den gamla 30-talsstjärnan Greta Mohlin och hennes betjänt Jean bebor ett slott som ständigt behöver renoveras. Under åren har hon lurat en rik svenskamerikan, Allan, att skicka pengar till deras många barn – som Allan tror att Greta fött och fostrat. Nu kommer Allan på besök för att träffa sin avkomma och Jean får till uppgift att spela dem alla sex. Under tiden bestämmer sig ett färgglatt hippiekollektiv att ockupera slottet …

Eva Rydberg själv är självklart nav på scenen med sin absoluta utstrålning. Egentlig huvudperson är dock uppassaren Jean som spelas av Ola Forssmed som härfår visa hela bredden av sin begåvning. Ja, ibland blir pjäsbyggettill en cat-walk som gjord föratt låta Forssmed glänsa, grimasera och spastiskt gymnastisera som Gretas alla låtsasbarn. Han

är genial och helt i Poppes anda.

Magnus Härenstam är trivsamt nallebjörnssympatisk som Allan. Birgitta Rydberg får visa framfötterna genom att agera dennes amerikansk hustru. Hon skrattar maniskt och talskriker med vild Texasaccent som den där domaren från tv-programmet So youthink you can dance? Just det, flera av dansnumren är utmärkta. Främst utmärker sig Alexander Larsson som spelar hippiegrabb med svaghet för cyklar. Fin karisma, röst och rörlighet.

Trots två otäcka kommunaltjänstemän som vill riva Gretas slott slutar allting gott. Den lilla

människan har ännu en gång besegrat makten – precis som det ska vara på en utomhusteater.

Publiken, som en gång var ung just på 60-talet, har fått en lagomdos energisk nostalgi, komplett med kaffekorg och fågelsång. Detblir inte mer svensk sommarkvällän just så.

LARS RING

Manus: Åke Cato/Mikael Neumann. Regi: Anders Albien. Scenografi: Sture och Emanuel Petersson. Koreografi: Tomas Adrian Glans. Kostym: Marianne Lunderquist. Medv: Eva Rydberg, Ola Forssmed, Magnus Härenstam, Birgitta Rydberg, Kalle Rydberg, Alexander Larsson, Robert Rydberg, Toni Rhodin, Karin Bergquist m fl.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: