h1

Lyckliga typer

juni 19, 2011

Såg häromdagen första delen av Fredrik Lindströms intressanta programserie Vad är en människa? som går i repris från 2008. Jag påmindes där om att människan är det enda djur som vet att hon ska dö.
Djur går inte omkring och planerar sin framtid. Ett litet åsneföl funderar inte vad han ska bli när han blir stor och en ko går inte och tänker på hur länge det ska dröja innan hon får ett nackskott mellan hornen i slakteriet. En pudel tänker inte på vem som ska ha det där benet han grävt ner i rosenrabatten när han en dag går till de sälla jaktmarkerna.

Det är därför djur är så lyckliga och vi människor så olyckliga. Så enkelt är det.

Själv har jag i veckan med hjälp av en kompetent jurist upprättat mitt testamente. Det skulle en älg aldrig gö

2 kommentarer

  1. Ja, människan är nog det enda djur som vet att hon ska dö. Fast frågan är om hon också är ensam om att planera för framtiden. Det tvivlar jag på. Andra djur tycks också ha ett slags framförhållning, låt vara att den är betydligt kortare än hos människan. Andra djur verkar dessutom också kunna göra slutledningar som löper över flera led. Titta bara på de här kråkfåglarna:

    Vad man än må tycka om kråkor så kan man ju inte påstå att de har hönshjärna precis.


  2. Spalten är iskall: testamente i sitt 77e levnadsår!!!
    Mitt eget upprättades för evigheter sedan. Fast det var en överloppsgärning med bortkastat advokatarvode, inte fan har jag dött. Och nu sa mitt medium att jag ska bli 100. Då är ju mina arvingar borta sen länge…



Kommentera

