h1

Fy bubblan

maj 16, 2011

Fy bubblan vad livet är orättvist! Om jag befinner mig i en lång lång kö på snabbköpet och där kommer en snabbköpskassörska och öppnar en kassa vid sidan om, vad tror du, ärade läsare, händer? Jo, den som står bakom mig går till den nyöppnade kassan.

Är detta rätt och billigt? Nej, svarar jag, det är icke rätt och billigt. Det vore ju jag som skulle få gå dit. Då skulle förstås den som står framför mig tycka att det vore han eller hon som skulle få gå dit, men det är ju hans sak.

Problemet är, såvitt jag förstår, olösligt. Det skulle behövas en Albert Einsteins briljanta hjärna för att lösa det och han befattar sig inte med sådana triviala problem. Dessutom är han död.

FOTNOT    Fy bubblan var ett kraftuttryck som användes på femtiotalet av Rasmus, den lille grabben som umgicks med en uteliggare. Historien är författad av Astrid Lindgren. Rasmus på luffen gick först som radioserie och blev sedermera film. Åke Grönberg spelade luffaren. Eskil övergav senare sin skådespelarkarriär och blev narkosläkare. Vad nu det har med min köplacering att göra.

7 kommentarer

  1. Dalenius hade en kvinnlig mentor som hette Eva-Lotta, som jag var helt väck i.


  2. Jag tror bestämt att det finns en annan
    ”Rasmus på luffen” film med Allan Edvall
    som luffaren och Erik Lindgren som Rasmus
    Troligtvis en senare version


    • Visst finns det det, men för mig är det doktor Dalenius som gäller.


  3. Thyra i kassa 4 brukar klart och tydligt kungöra när hon öppnar grannkassan:
    – Välkomna till denna kassan , i samma ordning!
    Och hon lever.


    • Thyra / i kassa fyra
      Det låter som en bra sångtext. Om det inte vore så att dom där jävla gotlänningarna redan betat av Snabbköpskassooorsken.
      På Systembolaget har dom snapsköpskassörskor.


      • Kvinnliga poliser på fartkontroll heter väl då snabbkörskassörskor?


  4. Snappsolut.



Kommentera

